Succesfactoren online en blended onderwijs

Om online en blended leren goed te kunnen implementeren in je opleiding, moeten eerst een aantal belangrijke randvoorwaarden op orde zijn om de kans op succes te vergroten.

239637 Illustratie online DLWO magazine

Succesfactoren

Uit onderzoek blijkt dat belangrijke succesfactoren bij online en blended onderwijs zijn:

  • Het hebben van een visie op online en blended leren
  • Het faciliteren van het ontwerpen en inzetten van online en blended leren in faciliteiten/tijd/geld en ruimte
  • Professionalisering en ondersteuning docenten
  • Betrokkenheid docenten en managers
  • Opleidingsoverstijgende kennisuitwisseling
  • Het evalueren van de kwaliteit van het onderwijs

Meer informatie: HAN-Innovatie in onderwijs en onderzoek blog 2021Versnellingsplan 2020, en 'Leuk dat blended leren, maar hoe implementeer je dat eigenlijk?' van Barend Last, 2020

Is jouw opleiding klaar voor blended leren?

Doe dan onze blended learning scan workshop (in combinatie met de bewegingssensor van het versnellingsplan). Meer weten en je aanmelden? Lees dan ook over de HAN-blended learning readiness scan en meld je aan via de HAN Academy (inloggen met je HAN-account).

Handvatten bij het implementeren van blended leren: