HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

“Het boek geeft een inkijkje in mijn leven met autisme”

Moniek van der Meij is medewerker met ervaringskennis bij de HAN én heeft autisme. “Met vallen en opstaan, en de nodige tegenslagen, ben ik geworden wie ik nu ben.” Haar ervaringen, belevenissen en nieuwe inzichten over (haar) autisme, deelt ze in het boek 'Touren door een bijzondere wereld'.

06 maart 2024
421e0660-dd20-11ee-a3a9-89ace6cfcaeb illustratie van vrouw die fietst langs gebouwen
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Eerste autismeborrel op de HAN succesvol: "Je voelt je toch meer begrepen"

De eerste autismeborrel op de HAN, georganiseerd door autisme ambassadeur Joost Wanders, was een groot succes. De borrel vond plaats op 22 juni. Zo’n vijftien studenten en medewerkers met autisme, of een vermoeden daarvan, wisselden onder het genot van hapjes en drankjes ervaringen uit.

29 juni 2023
3625643c-0ce9-11ee-a944-02565807075b Overlegen en samenwerken

Flinke stimulans voor SPRONG-groep ‘Betekenisvol Samenwerken’

Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft een subsidie van een miljoen euro toegekend aan de SPRONG-groep ‘Betekenisvol Samenwerken’. Deze subsidie is bedoeld voor het bundelen van expertise van drie samenwerkende hogescholen: de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), de HAN en de Hogeschool Rotterdam (HR) en hun kennis- en werkveldpartners. De samenwerking richt zich op het bevorderen van participatiemogelijkheden van jongeren en (jong) volwassenen die op langdurige zorg zijn aangewezen.

21 maart 2023
26165f24-0cf3-11ee-8d36-02565807075b studenten groep werkoverleg man vrouw
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

‘Iets doen aan je slaapprobleem stelt al gerust’

Leerlingen die slecht slapen, kunnen zich slechter concentreren, slaan informatie minder goed op en krijgen hun taken niet af. Ook raken ze eerder overprikkeld en komen ze vaker te laat. Het Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme voerde het onderzoek ‘Beter leren door beter slapen’ uit.

15 maart 2023
424438 Learning and Development in Organisations voltijd, L&D, foto 4797, studeren in de studio, boek lezen

'Enactive Mind Autisme, van denkwijze naar werkwijze' gestart

Het project Enactive Mind Autisme van het HAN-lectoraat Volwaardig Leven met Autisme is gestart. Centraal staat de belevingswereld van mensen met autisme en hun omgeving. Vernieuwing van de autismehulpverlening is het doel.

07 september 2022
234460 null

Enactive Mind Autisme: van denkwijze naar werkwijze

Aan het HAN-lectoraat Volwaardig Leven met Autisme is de RAAK-PRO subsidie toegekend voor het project ‘Enactive Mind Autisme: van denkwijze naar werkwijze.’ Lector Jan-Pieter Teunisse is zeer blij met het nieuws.

08 juni 2022
234460 null

Ambient technology autisme-project HAN gehonoreerd door NWA-Ideeëngenerator

In het project 'The new scholastic landscape: Ambient technology to support people with autism' van de HAN-lectoraten Architecture in Health, Leren met ICT en Levensloopbegeleiding bij Autisme wordt onderzocht hoe een school met ambient technology meerwaarde kan bieden voor kinderen met autisme. Dit project heeft in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda - Ideeëngenerator een financiering van bijna € 50.000,- toegekend gekregen voor verder praktijkgericht onderzoek.

12 juli 2019
begeleider toont afbeeldingen aan jonge patiënt met autisme

Nieuw kader voor technologische innovatie: Diversity Computing

Diversity Computing is een nieuw kader voor sociale technologische innovatie. Maurice Magnée, HAN-onderzoeker bij het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme en programmamanager iXperium Health, publiceert hierover samen met internationale samenwerkingspartners in ACM Interactions. Het internationale vakblad publiceert onderzoeksartikelen die technologie met cultuur en antropologie verbinden.

13 september 2018
begeleider toont afbeeldingen aan jonge patiënt met autisme