HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Human Communication Development

“Wat zijn de wensen én zorgen van je doelgroep?”

Stel: je werkt in zorg of welzijn en je hebt een nieuw, relevant project ontwikkeld. Het sluit aan bij signalen in je praktijk en het is met veel verschillende mensen uit de regio doordacht. Dit wordt een succes, dat kan niet anders. Toch lukt het niet om een groot publiek te bereiken. Hoe kan dit? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt én overtuigt zodat je project slaagt?

30 maart 2023
511546 Zakgeldgids cover 2023

30% van de Nederlanders vindt overheidsteksten te moeilijk

Zeker 30% van de Nederlandse bevolking heeft moeite met teksten van de overheid. De teksten zijn moeilijk te begrijpen door abstracte of onbekende woorden en lange zinnen. Veel lezers weten niet goed wat ze moeten doen na het lezen van de tekst. Dit blijkt uit de Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, een onderzoek naar meer dan 200 teksten over betalen of zorg. Het gaat om teksten die burgers op papier of online tegenkomen in hun contact met de overheid.

27 maart 2023
510731 Jongen met pet vult een onderzoek naar overheidsteksten in op een computer in het experience lab

Vervolgonderzoek naar begrijpelijkheid overheidsteksten

Hoe begrijpelijk zijn de brieven en webteksten van de overheid? Is het de lezers wel duidelijk waarom ze een brief krijgen en wat ze moeten doen? De HAN en Universiteit Utrecht doen in 2022 weer onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsteksten.

23 februari 2022
247693 gebruikersonderzoek in experience lab, eye-tracking, oudere man met pet
Lectoraat Human Communication Development

Van vastgelopen discussie tot dialoog

Wat doe je in een stroef gesprek? Ga je overtuigen, onderhandelen of kun je onderzoeken wat onderliggend speelt? Els van der Pool, lector Human Communication Development bij de HAN en Annette Lubbers, dialoogexpert van het bureau Eengoedgesprek.net verkenden de (on)mogelijkheden van een goed gesprek.

Nathalie van den Berg
22 april 2021
Overleg in de hal
Lectoraat Human Communication Development

Over de complexiteit van contact in tijden van corona

Wat maakt het aangaan en bestendigen van contact in een unieke context als de coronacrisis zo complex? Communiceren is mensenwerk en dus maatwerk. In tijden van onzekerheid is dat zoeken en keuzes maken, op de tast.

09 februari 2021
coronavirus artist impression COVID19
Lectoraat Human Communication Development

Denken vanuit de doelgroep in publieke organisaties

Denken vanuit de doelgroep is allang niet meer iets wat alleen in de commerciële wereld thuis hoort. Ook publieke organisaties realiseren zich dat ‘de’ burger niet bestaat. Het gebruik van verschillende kanalen en benaderingen zorgt ervoor dat publieke organisaties een meer diverse groep burgers aan tafel krijgen.

Debra Trampe
02 december 2020
zakenmannen met gekleurde sokken
Lectoraat Human Communication Development

‘Zo’n student brengt nieuw licht op onze processen wat heel waardevol is’

Sinds 1 februari 2019 is het NRO project ‘impactvol afstuderen in het hoger economisch beroepsonderwijs’ in samenwerking met Hogeschool Utrecht en Avans van start gegaan. Het doel van dit project is om samen met opleidingen, bedrijven, onderzoekers en studenten scenario’s te ontwerpen voor afstudeertrajecten waarmee waarde gecreëerd wordt voor zowel het bedrijfsleven, studenten, onderwijs, als onderzoek.

13 mei 2020
studenten werken aan tafel
Lectoraat Human Communication Development

Volgsystemen in winkels: vriend of vijand?

Online zijn we er inmiddels aan gewend dat ons gedrag gevolgd wordt, maar ook in offline omgevingen worden steeds vaker digitale technieken ingezet om consumentengedrag te meten.

18 maart 2020
Stockfoto, man met computer en laptops
Lectoraat Human Communication Development

Contentstrategie voor gemeenten: wat werkt qua vorm, inhoud en vertelperspectief op social media?

Als het op online contact met hun inwoners aankomt, leven bij gemeenten dezelfde vraagstukken als die waar commerciële organisaties zich mee bezig houden.

18 februari 2020
Lectoraat Human Communication Development

Samenwerken: een vak op zich

Op het HAN Smart Region congres op 28 november ging 1 van de workshops over slimme vervoersconcepten. HAN-lector Els van der Pool liet de deelnemers via een spelvorm ervaren hoe complex een samenwerking tussen meerdere partijen kan zijn. Wat blijkt: samenwerken is een vak op zich.

04 december 2019