Nieuws
“Wat zijn de wensen én zorgen van je doelgroep?”
Stel: je werkt in zorg of welzijn en je hebt een nieuw, relevant project ontwikkeld. Het sluit aan bij signalen in je praktijk en het is met veel verschillende mensen uit de regio doordacht. Dit wordt een succes, dat kan niet anders. Toch lukt het niet om een groot publiek te bereiken. Hoe kan dit? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt én overtuigt zodat je project slaagt?
30% van de Nederlanders vindt overheidsteksten te moeilijk
Zeker 30% van de Nederlandse bevolking heeft moeite met teksten van de overheid. De teksten zijn moeilijk te begrijpen door abstracte of onbekende woorden en lange zinnen. Veel lezers weten niet goed wat ze moeten doen na het lezen van de tekst. Dit blijkt uit de Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten, een onderzoek naar meer dan 200 teksten over betalen of zorg. Het gaat om teksten die burgers op papier of online tegenkomen in hun contact met de overheid.
Vervolgonderzoek naar begrijpelijkheid overheidsteksten
Hoe begrijpelijk zijn de brieven en webteksten van de overheid? Is het de lezers wel duidelijk waarom ze een brief krijgen en wat ze moeten doen? De HAN en Universiteit Utrecht doen in 2022 weer onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsteksten.
Van vastgelopen discussie tot dialoog
Wat doe je in een stroef gesprek? Ga je overtuigen, onderhandelen of kun je onderzoeken wat onderliggend speelt? Els van der Pool, lector Human Communication Development bij de HAN en Annette Lubbers, dialoogexpert van het bureau Eengoedgesprek.net verkenden de (on)mogelijkheden van een goed gesprek.
Over de complexiteit van contact in tijden van corona
Wat maakt het aangaan en bestendigen van contact in een unieke context als de coronacrisis zo complex? Communiceren is mensenwerk en dus maatwerk. In tijden van onzekerheid is dat zoeken en keuzes maken, op de tast.
Denken vanuit de doelgroep in publieke organisaties
Denken vanuit de doelgroep is allang niet meer iets wat alleen in de commerciële wereld thuis hoort. Ook publieke organisaties realiseren zich dat ‘de’ burger niet bestaat. Het gebruik van verschillende kanalen en benaderingen zorgt ervoor dat publieke organisaties een meer diverse groep burgers aan tafel krijgen.
‘Zo’n student brengt nieuw licht op onze processen wat heel waardevol is’
Sinds 1 februari 2019 is het NRO project ‘impactvol afstuderen in het hoger economisch beroepsonderwijs’ in samenwerking met Hogeschool Utrecht en Avans van start gegaan. Het doel van dit project is om samen met opleidingen, bedrijven, onderzoekers en studenten scenario’s te ontwerpen voor afstudeertrajecten waarmee waarde gecreëerd wordt voor zowel het bedrijfsleven, studenten, onderwijs, als onderzoek.
Volgsystemen in winkels: vriend of vijand?
Online zijn we er inmiddels aan gewend dat ons gedrag gevolgd wordt, maar ook in offline omgevingen worden steeds vaker digitale technieken ingezet om consumentengedrag te meten.
Contentstrategie voor gemeenten: wat werkt qua vorm, inhoud en vertelperspectief op social media?
Als het op online contact met hun inwoners aankomt, leven bij gemeenten dezelfde vraagstukken als die waar commerciële organisaties zich mee bezig houden.
Samenwerken: een vak op zich
Op het HAN Smart Region congres op 28 november ging 1 van de workshops over slimme vervoersconcepten. HAN-lector Els van der Pool liet de deelnemers via een spelvorm ervaren hoe complex een samenwerking tussen meerdere partijen kan zijn. Wat blijkt: samenwerken is een vak op zich.