Van vastgelopen discussie tot dialoog

Wat doe je in een stroef gesprek? Ga je overtuigen, onderhandelen of kun je onderzoeken wat onderliggend speelt? Els van der Pool, lector Human Communication Development bij de HAN en Annette Lubbers, dialoogexpert van het bureau Eengoedgesprek.net verkenden de (on)mogelijkheden van een goed gesprek.

Overleg in de hal

In de thema-uitzending van de  deelden Els en Annette hun inzichten aan de hand van drie beeldfragmenten en twee modellen, waaronder De WaardeRing.

Een andere taal

Soms loopt een gesprek helemaal vast en heb je geen idee waarom. Het lijkt op zulke momenten net of je een "andere taal spreekt". Waar ligt dat aan, en vooral: wat kun je op zulke momenten het beste doen?

Oprecht luisteren

Luisteren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die je kunt ontwikkelen. We weten het eigenlijk wel, maar in de alledaagse hectiek vergeten we wel eens om de tijd te nemen voor een echt gesprek. Een goed gesprek begint met oprecht luisteren. Managementgoeroe Stephen Covey zei het al eens: "De meesten van ons luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren."

Uitzending

In de thema-uitzending kregen de leden van de Utrechtse Communicatiekring meer inzicht in waarom een gesprek zo moeizaam kan verlopen, en wat helpt om wél goede gesprekken te voeren. Els en Annette laten met voorbeelden zien hoe het faliekant mis kan gaan en hoe het anders kan. Zij bespraken de voorbeelden aan de hand van twee praktische modellen: de Verbindingsdriehoek en De WaardeRing, een kijkkader voor waarderend communiceren. En natuurlijk kwamen daarbij ook de gouden tips op tafel.

Bekijk de uitzending

Een goed gesprek: van vastgelopen discussie tot dialoog

Bron: Communicatiekring Utrecht