HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Lectoraat Human Capital Innovations

Studiekeuze: een rationeel proces?

Het kiezen van een studie: ieder jongere staat vroeg of laat voor deze belangrijke opgave. De veronderstelling is vaak dat jongeren deze keuze rationeel en doordacht maken. Maar is dat wel echt zo?

18 april 2024
494035 Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
Lectoraat Human Capital Innovations

Een andere blik op de arbeidsmarkt met het skillspaspoort

Een productieve arbeidsmarkt waar vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten en waar ieders talent telt. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is met een skillsgerichte manier van leren en werken, vinden Karin Wellen en Jos Sanders. Lees in dit bericht hoe de HAN en het ROC Nijmegen daaraan werken.

21 november 2023
288116 Screenshot van het digitaal skills paspoort. Meters slaan uit.

Leven Lang Ontwikkelen voor iedereen: Lectoraat Human Capital Innovations

Een leven lang ontwikkelen voor iedereen: daar zet het Lectoraat Human Capital Innovations zich voor in. Het lectoraat is ontstaan uit het Lectoraat Leren tijdens de Beroepsloopbaan onder leiding van Jos Sanders en het Associate Lectoraat Arbeidsmarkt en Onderwijs onder leiding van Sarah Detaille.

11 september 2023
f13666b8-5974-11ee-9f19-024215b4a989 Headerfoto Human Capital Innovations
Lectoraat Human Capital Innovations

Eerste autismeborrel op de HAN succesvol: "Je voelt je toch meer begrepen"

De eerste autismeborrel op de HAN, georganiseerd door autisme ambassadeur Joost Wanders, was een groot succes. De borrel vond plaats op 22 juni. Zo’n vijftien studenten en medewerkers met autisme, of een vermoeden daarvan, wisselden onder het genot van hapjes en drankjes ervaringen uit.

29 juni 2023
3625643c-0ce9-11ee-a944-02565807075b Overlegen en samenwerken
Lectoraat Human Capital Innovations

Miljoen euro voor maatschappelijke arbeidsmarktinnovatie

Een samenwerkingsverband van de HAN, Hanzehogeschool, Fontys, Saxion, Windesheim en werkveldpartners ontvangt een subsidie van 1 miljoen euro van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA voor het project Human Capital Innovatie ter versterking van het Maatschappelijk Verdienvermogen!

21 december 2022
630d24d0-0cf8-11ee-8de9-02565807075b Bedrijfskunde deeltijd, studieadviesgesprek, studieadviseur, gesprek, praten, student, 2022

EAPRIL: thuis op de HAN

Op de vroege woensdagochtend verplaatsen ruim 400 mensen uit 25 landen zich over de gebouwen van de HAN. Het zijn bezoekers van de EAPRIL-conferentie, een 3-daagse voor iedereen die betrokken is bij (praktijk)onderzoek op het gebied van innovatie en leren. “Welkom thuis”, klinkt het enthousiast.

Marleen de Roo
24 november 2022
6b0a62fc-0cfc-11ee-a4b7-02565807075b EAPRIL conferentie 2022 op de HAN met lectoren Wietske Kuijer en Jos Sanders die de keynote verzorgen. Academie Mens en Maatschappij
Lectoraat Human Capital Innovations

Rapport: nulmeting Mkb-route in het hbo

De Mkb-route is een duale opleiding: een hbo-student is werkzaam in het mkb en een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. De lectoraten Human Capital (Hanzehogeschool Groningen) en Leren tijdens de Beroepsloopbaan (HAN) voerden een nulmeting uit naar deze Mkb-routes. Lees het rapport!

21 september 2022
68809564-0cf8-11ee-8bdf-02565807075b Post-hbo Bedrijfskunde, praten, samenwerken, overleggen, overleghokje, Ruitenberglaan 31, 2022
Lectoraat Human Capital Innovations

Skillspaspoort oplossing voor ‘vrij reizen’ over de arbeidsmarkt?

In het onderzoeksproject ‘Vrij reizen over de Nederlandse arbeidsmarkt: randvoorwaarden voor een succesvol skillspaspoort’ is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van het skillspaspoort. Dit is een (digitaal) instrument voor het bijhouden van competenties, simpel gezegd. Maar het ontwikkelen en implementeren ervan is een complexe opgave, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.

24 januari 2022
collega's in gesprek op kantoor
Lectoraat Human Capital Innovations

Weg met het cv, het digitaal skills paspoort in opmars

Het skills paspoort, een digitaal overzicht van iemands vaardigheden en talenten, wint langzaam terrein. Naar verwachting vervangt deze tool op termijn het vertrouwde cv. Inmiddels zijn er diverse pilots gestart. Zo ontwikkelt HAN-lector Jos Sanders een skills paspoort voor vaklieden.

25 augustus 2020
291820 Claudia Broekema bij een rol met groene kabels. Zij is van Volandis in Harderwijk en weet alles van het Digital Skills Paspoort.
Lectoraat Human Capital Innovations

Het skillspaspoort is nu echt hard nodig

Onze actuele skills zijn niet of nauwelijks in beeld. Het duurt daardoor lang voordat mensen (nieuw) werk vinden dat aansluit bij hun skills-set. Te lang, gezien de snelle ontwikkelingen in de vraag naar skills. En dat zorgt nu voor grote en groeiende skills mismatches. Werkgevers kunnen de juiste skills niet vinden en mensen klagen over misfit, verveling of een te hoge werkdruk omdat hun functie niet goed bij hen past.

30 september 2019
288116 Screenshot van het digitaal skills paspoort. Meters slaan uit.