HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Handreiking voor leidinggevenden verbetert steun aan medewerkers met psychische klachten

De steun van leidinggevenden voor werknemers met psychische klachten kan verbeterd worden door een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde aanpak. Deze gaat over het signaleren en bespreekbaar maken van psychische klachten bij medewerkers en het tijdig inzetten van werkaanpassingen voordat verzuim optreedt. Dat blijkt uit de onderzoeken van promovenda Suzanne van Hees, onderzoeker bij de HAN en Tilburg University. Suzanne promoveert op vrijdag 30 juni 2023 aan Tilburg University.

27 juni 2023
235641 lectoraat arbeidsdeskundigheid dreigend verzuim project suzanne van hees
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Re-integratie van werknemers verbeteren? Ga vooral samen in gesprek

Samen beslissen: in de zorg wordt het al jaren met succes toegepast. Zorgverlener en cliënt nemen samen een beslissing over een behandeling of zorg. Ook voor werknemers die uitvallen met psychische klachten kan samen beslissen mogelijk de eigen regie verhogen en het re-integratieproces versoepelen.

Merel Reichgelt
20 december 2022
5fd18a72-0cf8-11ee-9fc5-02565807075b Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, praten, hal, Ruitenberglaan 31, 2022
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Literatuurstudie: Hoe houden we mensen met psychische klachten aan het werk?

Een veilig werkklimaat en een goede relatie met de leidinggevende, waar openlijk gesproken wordt over psychische gezondheid, zijn heel belangrijk om aan het werk te blijven. Dit blijkt uit een literatuurstudie van het lectoraat Arbeidsdeskundigheid en Tranzo (Tilburg University).

17 december 2021
3c1cc54a-0cf0-11ee-a3d9-02565807075b Afbeelding lectoraat arbeidsdeskundigheid mentaal gezonde zaak

Handige samenvatting project De Mentaal Gezonde Zaak

Na afronding van de uitbreiding van het project De Mentaal Gezonde Zaak zijn de onderzoekers verder gegaan om hun adviezen in de praktijk te brengen. De inzichten zijn nu gebundeld in een handige poster. De uitbreiding van dit onderzoek richt zich op werknemers met een praktische opleiding, passend bij de focus van Health.

Cecile Nowack-van den Heuvel
23 november 2020
collega's in gesprek op kantoor
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Hoe kunnen werkgevers medewerkers met psychische klachten ondersteunen?

Het project De Mentaal Gezonde Zaak is gericht op de vraag wat werkgevers nodig hebben om werknemers met psychische problemen te ondersteunen en aan het werk te houden. HAN-onderzoekers Bouwine Carlier en Suzanne van Hees ontwikkelen een handreiking vóór en dóór werkgevers en arbeidsdeskundigen.

23 maart 2020
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Hoe kunnen werkgevers medewerkers met psychische klachten ondersteunen?

Het HAN project De Mentaal Gezonde Zaak is gericht op de vraag wat werkgevers nodig hebben om werknemers met psychische problemen te ondersteunen en aan het werk te houden. HAN-onderzoekers Bouwine Carlier en Suzanne van Hees ontwikkelen een handreiking vóór en dóór werkgevers en arbeidsdeskundigen. Zij zijn met werknemers, arbeidsdeskundigen en leidinggevenden in gesprek gegaan over de diverse aangrijpingspunten om medewerkers met psychische problemen toch aan het werk te houden.

Annelies Peters
23 maart 2020

Lectoraat Arbeidsdeskundigheid ondersteunt werkgevers

Het Lectoraat Arbeidsdeskundigheid heeft een sterke focus op het ondersteunen van werkgevers en wat dit betekent voor de kennis en kunde van arbeidsdeskundigen. Shirley Oomens, bijzonder lector aan de HAN, zet in op het faciliteren van een bredere benutting van arbeidsdeskundige expertise.

03 december 2019
twee vrouwen in gesprek
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

Sociaal-economische gezondheidsverschillen in zorgkosten, gezondheid en werk

Híj onderzoekt de relatie tussen zorgkosten en sociaal-economische status. Zíj houdt zich bezig met re-integratie van werkzoekenden met een slechte gezondheid en het voorkomen van uitval. Zo leveren onderzoekers Willem de Boer en Bouwine Carlier samen een waardevolle bijdrage aan de vraag hoe sociaal-economische gezondheidsverschillen te verkleinen zijn. Precies de focus van Health bij de HAN.

08 juli 2019
Bijz. Lectoraat Arbeidsdeskundigheid

'Werkgevers vaak te afwachtend bij psychische klachten werknemers'

Werkgevers zijn vaak te afwachtend, als het gaat om psychische klachten van werknemers. Dat vindt dr. Shirley Oomens, bijzonder lector Arbeidsdeskundigheid bij de HAN. Zij reageert op een recent verschenen rapport van de Inspectie SZW over ziekteverzuim. 'Door te afwachtend te zijn worden kansen voor tijdige werkhervatting gemist en worden gevallen vaak gemedicaliseerd, terwijl dat helemaal niet hoeft.'