Nieuw boek ondersteunt leraren bij curriculumontwikkeling
Wil jij beter onderwijs ontwerpen, maar mis je overzicht? Ga dan aan de slag met het boek ‘De leraar als ontwerper – vind je eigen weg in curriculumontwikkeling’. Het biedt overzichtelijk alles wat je nodig hebt: theorie, ervaringsverhalen en tools.

Het boek is bedoeld voor alle (aankomende) leraren en scholen die méér willen op het gebied van curriculumontwikkeling en onderwijsontwerp. Dat zeggen Roel Grol en Elvira Folmer, die vanuit de HAN het initiatief namen tot de publicatie en eraan meeschreven. Beiden werken binnen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren; Roel als associate lector en Elvira als senior onderzoeker.

Theorie, ervaringsverhalen en tools
Roel: “Met het boek beogen we individuele leraren, vaksecties, overstijgende werkgroepen en leerteams in het voortgezet onderwijs meer houvast te bieden, zeker nu kerndoelen en eindtermen worden herzien.” Voor dat houvast is ‘De leraar als ontwerper’ opgedeeld in drie onderdelen, die je in iedere volgorde kunt lezen.
- Wil je eerst je theoretische basis versterken? Dan begin je bij het begin, waar je leest over verschillende ontwerpaanpakken en modellen.
- Ben je vooral benieuwd naar ervaringen van anderen? Dan sla je meteen het tweede deel van het boek open: Welke aanpak kozen andere leraren in het voortgezet onderwijs? Wat hebben ze daarvoor gebruikt? Waar liepen ze tegenaan en wat werkte juist goed?
- Net zo goed start je met de tools en materialen die (ook) via de website www.deleraaralsontwerper.nl toegankelijk zijn en het derde onderdeel vormen van de publicatie.
Leraren en scholen moeten hun onderwijs steeds opnieuw passend maken – dit boek helpt daarbij
Regie houden op goed onderwijs
Elvira Folmer legt uit waarom ‘De leraar als ontwerper’ er moest komen: “Leraren moeten wendbaar zijn in hoe ze onderwijs geven. Met al het nieuwe dat op hen afkomt, is de rol als ontwerper onmisbaar om de regie te houden op goed onderwijs. Onderwijs dat aansluit op bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de techniek en op het gebied van duurzaamheid.” Maar ook op veranderingen binnen scholen zelf, vult Roel aan: “Van aanpassing van visie en nieuwe doelgroepen tot de komst van open leermiddelen, het toenemende belang van basisvaardigheden, enzovoort. Dat betekent voor leraren dat ze steeds opnieuw hun onderwijs passend moeten maken, door bewust te schakelen.”

Over curriculumontwikkeling en onderwijsontwerp is veel geschreven – maar vaak in losse stukjes. Daar brengt ‘De leraar als ontwerper’ verandering in, vertelt Elvira: “In het boek vinden leraren alles wat nodig is om hun eigen weg te vinden in het ontwerpproces. Waarbij ze de tools en inzichten flexibel kunnen toepassen op hun specifieke context. Om kort te gaan: een verhaal met een kop en een staart.”
“Het boek is een eyeopener voor mogelijkheden
Maar maken de auteurs die ambitie waar? Als check vroegen ze een aantal studenten van de Academie Educatie om tijdens het schrijfproces mee te lezen. Renate Kaspers was stellig in haar reactie: ‘”Dit gaat een grote meerwaarde bieden voor studenten. Ik ben erg enthousiast!” Ook Manon de Bruijn is positief in haar feedback: “Erg interessant: fijn om dingen te herkennen waar ik in mijn eigen les- en ontwerppraktijk niet altijd bij stilsta, goede eyeopener voor mogelijkheden.” En Ginny Daas vindt dat het boek thuishoort op de boekenlijst van de ontwerpmaster Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL): “Juist omdat het samenhang aanbrengt.”
De drie studenten vatten daarmee volgens Roel precies de bedoeling van het boek samen: “Een praktisch en volledig overzicht voor iedereen die met het ontwerpen van onderwijs aan de slag wil, van student en starter tot ervaren leraar, individueel of samen. Ook dragen we met de publicatie bij aan het wendbare en toekomstgerichte onderwijs waar de HAN voor staat. ”
Meer informatie en bestellen
Je kunt ‘De leraar als ontwerper – vind je eigen weg in curriculumontwikkeling’ bestellen via de website van uitgeverij Onderwijs maak je samen. Het boek kost € 22,50. Wil je eerst wat meer informatie? Kijk dan op www.deleraaralsontwerper.nl.
Naast Roel en Elvira van het HAN-associate lectoraat De leraar als Ontwerper schreven nog vier auteurs mee aan het boek: Wessel Peeters en Linda Litjens van Vernieuwenderwijs en Talita Groenendijk en Geesje van Slochteren van SLO.