Studenten goed te spreken over studie aan de HAN
Ook dit jaar zijn onze studenten tevreden over veel aspecten van hun studie. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2025, die door 40% van de HAN-studenten werd ingevuld.

De vragen uit de enquête gaan over onderwerpen als studiebegeleiding, de deskundigheid van docenten en de sfeer en het sociaal klimaat op onze hogeschool. We scoren net als vorig jaar bovengemiddeld op het gebied van sfeer en veiligheid. In het algemeen is de tevredenheid over de HAN op bijna alle onderdelen gestegen. Bekijk de factsheet met de NSE-resultaten van de HAN.
Sfeer en sociaal klimaat
Studenten waarderen de sfeer op de HAN opnieuw hoog: 4,10 op een schaal van 1 tot 5. Ook geven studenten aan dat ze zich bij ons veilig voelen om zichzelf te zijn: 4,12. Deze sociale aspecten zijn belangrijk voor het welzijn en het studiesucces van studenten. Mooi om te zien dat we hier hoog op scoren, want studentenwelzijn is een speerpunt van de HAN.
Begeleiding docenten
Ook over de inhoud en opzet van het onderwijs, de aansluiting op de beroepspraktijk en begeleiding door docenten zijn studenten gemiddeld genomen tevreden. Wat de studenten vooral aanspreekt, is de inhoudelijke deskundigheid, kennis over de beroepspraktijk en de bereikbaarheid en open houding van de docenten.
Ruimte voor verbetering is er ook: op het gebied van inspirerende begeleiding zijn studenten minder uitgesproken positief. Dit gaat over de mate waarin zij zich echt uitgedaagd en gestimuleerd voelen.
Studenten waarderen de mogelijkheid tot studiebegeleiding bij de HAN en de kwaliteit ervan: we scoren iets hoger dan vorig jaar, met respectievelijk 3,87 en 3,80.
Aansluiting beroepspraktijk
In de enquête vragen we studenten ook naar de aansluiting van hun studie op de beroepspraktijk. Ook hier scoren we goed: iets hoger dan vorig jaar en boven het landelijk gemiddelde. Het gaat specifiek om contact met de beroepspraktijk (3,77) en opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk (3,81).
Wat kan beter?
Net als in 2024 zijn er ook dit jaar punten die aandacht vragen; dit noemen we de keuzethema's. De scores op deze thema's liggen nog onder de 3,50 maar zijn iets gestegen:
- Roosters worden nog regelmatig te laat bekendgemaakt of zijn onduidelijk.
- De studiebelasting kan beter verspreid worden over het studiejaar, vinden studenten.
- Flexibiliteit in het studieprogramma laat een kleine stijging zien. Studenten geven aan dat ze meer vrijheid in het studieprogramma willen: bijvoorbeeld met keuzevakken of een extra stage.
Deze thema’s staan op de radar van opleidingen; zij nemen ze mee in het beleid voor onderwijsontwikkeling.
Hoge betrokkenheid
Dit jaar vulde 40% van de HAN-studenten de enquête in. Dat is een paar procent lager dan vorig jaar, maar nog steeds ruim boven het landelijk gemiddelde (33%). De HAN is trots op de hoge betrokkenheid van onze studenten!
Wat mooi om te horen dat de tevredenheid over de HAN op bijna alle onderdelen is gestegen. Extra belangrijk vind ik daarin dat studenten zich veilig voelen bij ons en dat de sfeer goed is. Natuurlijk zijn er ook zaken waar we aan kunnen werken: we kunnen studenten nog meer uitdagen en inspireren. Het doet me goed dat opnieuw zoveel studenten de NSE hebben ingevuld. De resultaten geven ons als bestuur elk jaar belangrijke inzichten.
Bekijk de resultaten
Benieuwd naar de scores per thema? Bekijk hier de HAN-factsheet NSE 2025. Deze resultaten gelden voor onze hogeschool als geheel. Voor de afzonderlijke opleidingen kunnen de scores afwijken.
Heb je als student meegedaan aan de Nationale Studenten Enquête? Bekijk op Studiekeuze123 hoe jouw opleiding wordt beoordeeld.
Wat doen we met de resultaten?
De enquêteresultaten gebruiken we om het onderwijs en de opleidingen van de HAN te verbeteren. Ook kunnen we op basis hiervan studiekiezers beter helpen bij hun keuze voor een opleiding. De resultaten worden verwerkt in data die gepubliceerd worden op Studiekeuze123.nl, waar studiekiezers opleidingen met elkaar kunnen vergelijken. De uitkomsten van de NSE zijn ook de basis voor de jaarlijkse Keuzegids.