Bouwkundestudenten tackelen tijdrovende klus met slimme AI-tool
Ken je dat: Je ploegt je door inkomende projectdocumenten van een aanbesteding, op zoek naar relevante informatie om een onderaannemer een goede uitvraag te sturen. Weken later zit je met 3 offertes voor je neus appels met peren te vergelijken. Dat kan anders volgens afstudeerders Bouwkunde, Wesley en Desley.

Deeltijdstudent Bouwkunde, Desley van der Felz is calculator-werkvoorbereider bij bouwbedrijf Beverwijk en studiegenoot Wesley Gerrits is project engineer bij VDR Bouwgroep. Voor dit laatste bedrijf onderzochten ze hoe generatieve AI kan bijdragen aan het herkennen van bestek-uitgangspunten. En hoe ze deze techniek kunnen inzetten bij het vergelijken van offertes in de calculatiefase.
Toegevoegde waarde
Desley: “Als je onderaannemers betere input aanreikt, krijg je betere output terug en is het eenvoudiger om offertes onderling te vergelijken.” Hij verduidelijkt direct: “AI is hierin puur ondersteunend en niet bedoeld om besluitvorming op te baseren.”
De heren zijn dik tevreden met hun onderzoeksresultaat. Wesley vult aan: “We hebben een tool ontwikkeld die daadwerkelijk waarde toevoegt voor VDR Bouwgroep en tegelijkertijd een boost heeft gegeven aan onze persoonlijke ontwikkeling.”
Minder knip- en plakwerk, meer structuur
Wesley legt uit: “Dankzij onze tool hoef je bestekteksten niet meer handmatig over te zetten. AI haalt de relevante informatie eruit op basis van STABU-codering en zet alles netjes gestructureerd klaar. De calculator dient alleen nog de hoeveelheden eraan toe te voegen.”
Desley vult aan: “Wat eerst een handmatig en foutgevoelig proces was, hebben we nu grotendeels geautomatiseerd.” Een eerste prototype is er al en met verdere ontwikkeling kan de tool zelfs offertes op inhoudelijk niveau vergelijken, maar dat is nog toekomstmuziek.
AI en gezond verstand
Aan ambitie geen gebrek: Wesley en Desley probeerden hun idee eerst te bouwen met ChatGPT, maar liepen tegen de grenzen van open AI aan. “Een expert kon het wel maken, maar dit paste niet binnen financiële kaders van het afstudeeronderzoek,” zegt Wesley. “Uiteindelijk vonden we een online AI-tool die code genereert. Daarmee hebben we het prototype gebouwd en steeds verder verfijnd.”
Wat ze leerden? “Een programmeur kan alles bouwen, maar kent de interne werkprocessen inhoudelijk niet. Wij weten precies wat we willen, maar kunnen het (nog) niet zelf maken.” Hun conclusie: voor bouwkundestudenten is het belangrijk om te weten hoe je AI kunt toepassen en hoe je er veilig mee kunt omgaan. Het gaat te ver om inhoudelijk te begrijpen wat AI is en hoe dit geprogrammeerd moet worden.
Inspiratiebron
Tijdens hun afstudeerperiode werkten de heren in een AI-atelier, samen met andere studenten die eveneens experimenteerden met kunstmatige intelligentie. “Dat leverde waardevolle nieuwe inzichten op,” vertelt Desley. “Het is leuk en leerzaam om elkaar feedback te geven. Het atelier werkte voor ons stimulerend en het motiveert om continu stappen te blijven zetten en elkaar scherp te houden.”