KEI Innovatienetwerk lanceert website DigiDoePlein

Het KEI Innovatienetwerk lanceert vandaag de website: DigiDoePlein.nl. Een digitaal speelplein waar (toekomstige) pedagogisch medewerkers uitgewerkte ideeën vinden voor leuke en uitdagende activiteiten met digitale spelmaterialen voor kinderen. Studenten en docenten van de HAN dachten mee.

kinderen met de armen wijd aan het spelen op het schoolplein

DigiDoePlein

Het DigiDoePlein biedt een database aan met digitale spelactiviteiten. De activiteiten zijn bedoeld voor iedereen die met kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar werkt, gaat werken of hiertoe opleidt. Alle activiteiten op het DigiDoePlein dragen op een speelse manier bij aan de ontwikkeling van kinderen. Niet alleen aan de ontwikkeling van digitale geletterdheid, maar ook bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van taal, creativiteit, sociale vaardigheden of motoriek.

Uit de praktijk

De ideeën op het DigiDoePlein zijn afkomstig van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, studenten en docenten van de opleidingen Pedagogisch Werk (mbo) en van de HAN-opleidingen Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en de bachelor Pedagogiek. Veel van de activiteiten zijn uitgeprobeerd in de praktijk. Elke (toekomstig) pedagogisch medewerker kan een nieuw idee indienen. Deze wordt voor plaatsing beoordeeld door onze digicoaches.

Activiteiten

In de activiteiten op het DigiDoePlein worden digitale materialen vaak gecombineerd met niet-digitale spelmaterialen. Waar het even kan, zijn het activiteiten voor buiten die uitlokken tot bewegen. Schermgebruik is beperkt, omdat veel kinderen op school en thuis al regelmatig achter het scherm van mobiel, tablet of televisie te vinden zijn.

Professionalisering pedagogisch medewerkers

Het DigiDoePlein past helemaal in de missie van KEI Innovatienetwerk: een gezamenlijke leeromgeving realiseren voor scholing en professionalisering van (aanstaande) pedagogisch medewerkers. Scholing en professionalisering die leiden tot de ontwikkeling en verankering van innovatieve expertise voor de kinderopvang.

Mireille Aarts, beleidsmedewerker Pedagogiek bij KION Kinderopvang, droeg bij aan de ontwikkeling van het DigiDoePlein. “Het DigiDoePlein is een prachtig voorbeeld van de samenwerking tussen de opleidingen Pedagogisch werk van ROC Nijmegen, de opleidingen Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en Pedagogiek aan de HAN, het Ixperium en KION Kinderopvang,” zegt Aarts. “De digicoaches van de betrokken organisaties hebben dit met veel enthousiasme opgezet. We hopen dat niet alleen onze collega’s en studenten hiervan profiteren, maar iedereen die op zoek is naar goede ideeën voor activiteiten met digitale spelmaterialen voor kinderen tot 12 jaar.”

Samenwerking KEI Innovatienetwerk

Samenwerkingsverband KEI is een duurzaam innovatienetwerk van Nijmeegse partijen: HAN, ROC Nijmegen  en KION kinderopvang. Voor het DigiDoePlein is door de partners van KEI Innovatienetwerk samengewerkt met het iXperium Centre of Expertise