Hackathon AI for All

2 dagen, een mix van skills, post-its en heel veel koffie! Op 4 en 5 april doken studenten van de HAN samen met VPRO Medialab en NPO Innovatie in de toegankelijkheid van ai tijdens de tweedaagse hackathon.

AI gegenereerd hoofdbeeld van hackathon event publieke pioniers

“En hebben jullie lekker geslapen? Nog wezen stappen gisteren?” Programmamaker Abel van VPRO Medialab spreekt de studenten en docenten toe. Het is dag 2 van de Hackathon AI for All. “Vandaag is het een drukke dag. Ons advies? Zorg ervoor dat je voor de lunch, de tussenpitch, het idee zover hebt uitgewerkt. Dan hoef je het in de middag alleen nog maar de finetunen. En voor nu? Hackers klaar? Hacken maar!” De groepjes gaan uiteen en gaan als een razende aan het werk. En dat moet ook wel want het winnende groepje wint een mooie prijs: zijn idee pitchen voor de VPRO en natuurlijk jezelf in de kijker zetten.

AI for All

Ai-tools verrijken ons leven en zijn daarnaast niet meer weg te denken uit de manier waarop media wordt geproduceerd en geconsumeerd. Ze bieden ongekende mogelijkheden om inclusiviteit en diversiteit te bevorderen. Tijdens deze "AI for All" hackathon zijn studenten uitgedaagd om met creatieve ideeën te komen die de grenzen van de media verleggen en een sociale impact hebben. Vier omroepen, NTR, Human, Omroep Zwart en VPRO, waren aanwezig met ieder hun eigen vraagstuk. Zo wil Human ai inzetten om te zoeken naar de liefde. En de NTR is bezig met onderzoek naar de mogelijkheden van ai voor Klokhuis. Tijdens de hackathon focusten ze zich op hoe de SchoolTV databank beter doorzoekbaar gemaakt kan worden voor kinderen.

ontwerpfase Hackathon ai for all

Tussenpitch

Iedere groep krijgt 5 minuten om zijn idee te pitchen, daarna is er tijd voor vragen. Omroep Zwart presenteert een app waarmee je met ai de polarisatie in de berichtgeving van het nieuws kunt tegengaan. “De toegevoegde waarde van deze app? De teksten van Omroep Zwart worden beter met behulp van ai”, zo vertelt een groepslid. Ze eindigen de pitch met de uitspraak “met deze app maken we sociale media socialer”. De juryleden geven feedback; zowel op inhoud als op houding. “Stel je team even voor dan weten we wie jullie zijn. Geef ook in het begin aan wat jullie verstaan onder polarisatie.” Een ander jurylid vult aan: “De CMD methodenkaart mag er wat mij betreft uit, die voegt niet zoveel toe.” Een docent uit het team reageert: “We dachten zo een jurylid te imponeren want hij heeft de methodekaart ontwikkeld.” Een reactie van een jurylid volgt: “Ja, maar als dan wordt gezegd dat het niet heel interessant is…haha.” De groep gaat nog op de foto en gaan daarna als een gek aan de slag met de gegeven feedback zodat ze tijdens de uiteindelijke pitch er helemaal klaar voor zijn.

De volgende groep is aan de beurt: VPRO tegenlicht met Hettr. Zij presenteren het archief van de toekomst. Dankzij ai zoeken in fragmenten. En ze denken hierbij aan de student die weinig tijd heeft. “Stel je voor dat je een student bent en iets zoekt in het archief van Tegenlicht. Als resultaat op jouw zoekopdracht krijg je een hele lijst met afleveringen. Als student heb je helemaal geen tijd om al die afleveringen door te spitten. Je wil gelijk de fragmenten bekijken.” Het groepje presenteert kort en bondig. Misschien té kort en bondig want ze hebben zelfs nog één minuut over om te pitchen. Hun opdracht voor de echte pitch is dus; het prototype beter uitleggen en rustiger praten.

Hackathon ai for all feedbackronde met post-its

De finale pitch

En dan is het zover, de echte pitch. Omroep Human pitcht in 5 minuten hun idee ‘Meet your AI love’. Een bewustwordingsapp om te laten zien wat ai allemaal kan bereiken. Het publiek krijgt eerst een stukje van de film Her. Dit is een sciencefiction, drama en romantische komedie in één. De hoofdpersoon wordt na zijn scheiding verliefd…op het systeem van zijn computer. En dat is precies wat de app ook probeert te bereiken; de gebruiker gaat daten met een virtueel persoon. Je kan zelf de persoon zo samenstellen zoals jij wilt; haarkleur, kleding maar zelfs ook voorkeuren. “En daarna kan ik op TikTok een foto van ons samen plaatsen waarop het lijkt alsof we op vakantie zijn geweest”, legt een teamlid uit. En dan natuurlijk uitgebreid chatten. Dankzij ai worden de antwoorden steeds aangepast op de vooraf aangegeven voorkeuren. En er wordt steeds dieper op ingedoken. Zo komt de app steeds meer van je te weten. Gelukkig komt dan het bewustwordingsgedeelte. “Dan laten we zien dat we van Human zijn en komen we met een aantal stellingen over de impact van ai”, vertelt een teamlid. Er worden nog wat vragen gesteld en daarna is het tijd voor de borrel, én voor de jury om in beraad te gaan.

De winnaar

“En de winnaar is… NTR met SchoolTV!” Het winnende idee is een wereldbolnetwerk aan kennis. “Met behulp van ai willen we helpen om de vraag van de kinderen de formuleren. Dus vullen zij panda in dan worden er een aantal vragen getoond. Het antwoord op een vraag wordt op verschillende manieren weergegeven; audio, video en een artikel. De zoeker kan zo zelf kiezen hoe hij het antwoord wil ontvangen. En na bijvoorbeeld wat eten panda’s wordt weer andere informatie unlocked zoals Azië of bamboe. Op die manier maak je kinderen nog nieuwsgieriger”, vertelt het team. Tijdens de tussenpitch kreeg het team al lovende feedback: “Het ziet er echt heel vet uit!”

En zo is het maar net! Het kan alleen nog maar vetter worden want dit team mag zijn idee gaan pitchen voor de VPRO.