Labs en Werkplaatsen Wijchen en Brakkenstein

Afgelopen donderdag 18 april bezochten enthousiaste collega’s twee Labs en Werkplaatsen van de HAN. Op deze zonnige ochtend (in een verder heel regenachtige week) ging de busreis naar de Labs en Werkplaatsen in Wijchen en Nijmegen Brakkenstein.

Bustour Labs en Werkplaatsen

Bevlogen reisleidsters

De passagiers bestonden uit een bont gezelschap van HAN-collega’s van verschillende opleidingen, collega’s van de Hogeschool van Amsterdam en collega’s van Hogeschool Utrecht. Academieregisseurs Marieke Leijte en Suzan de Bruijn waren de bevlogen reisleidsters.

Lab en Werkplaats Wijchen Gezond

Bij Leefstijlcentrum Wijchen Gezond verwelkomden wijkdocent Saskia Sleijster, fysiotherapeut Thom May en enkele studenten de groep. Marieke Leijte trapte af met een introductie over Labs en werkplaatsen en hoe het Interprofessioneel PraktijkLeren (IPL) is georganiseerd.

Vervolgens vertelde Thom May over de samenwerking met HAN-studenten en wat de impact is van de projecten die elk semester worden uitgevoerd. Lab en Werkplaats Wijchen is een mooi voorbeeld van een plek waar gedurende de jaren een groot netwerk is opgebouwd en waar een goede samenwerking is met verschillende partners in de omgeving en met de Gemeente Wijchen.

Nadat de vele vragen vanuit het publiek waren beantwoord, pakten de studenten het podium. Drie studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Social Work en Logopedie vertelden enthousiast over projecten waar ze in groepjes aan werken en hoe de samenwerking met andere opleidingen en met partners in de wijk gaat. Ook vertelden de studenten en de wijkdocent wat het samenwerken soms lastig maakt, hoe studenten daarmee omgaan en wat ze ervan leren.

Lab en Werkplaats Brakkenstein

Wijkdocent Marieke Isendam en zo’n 30 studenten van de opleidingen Verpleegkunde, Social Work, Fysiotherapie, Ergotherapie, Logopedie en Voeding & Diëtetiek verwelkomden de groep bij Lab en Werkplaats Brakkenstein.

Na een korte inleiding door Marieke Isendam gingen de deelnemers in gesprek met de studenten over de projecten en vraagstukken in de wijk Brakkenstein.

Rond het middaguur was het weer tijd om terug te rijden naar de Kapittelweg en gingen de deelnemers, vele impressies en uitwisselingen rijker, op weg naar hun volgende bestemmingen.

Ontdek Labs en Werkplaatsen

Interesse in een bustour?

Wil je ook een keer mee langs de Labs en Werkplaatsen? Mail naar labsenwerkplaatsen@han.nl en dan krijg je bericht over de volgende bustour.

Meer weten

Over Labs en Werkplaatsen

In de Labs en Werkplaatsen werkt de HAN aan het functioneren en participeren van (wijk)bewoners en hun gezondheid. Lees hier meer.