Nieuw: inzet ervaringsdeskundig professionals voor ondersteuning bij kanker

KWF gaat dit jaar 50 mensen, die de impact van kanker hebben ervaren, opleiden tot ervaringsdeskundig professional. Dit project is in samenwerking met de 6 hogescholen die opleiden tot ervaringsdeskundige, waaronder de HAN. Met steun van de Nationale Postcode Loterij wordt het collegegeld volledig door KWF vergoed.

f4bd103c-0cf0-11ee-9f1a-02565807075b videostill HAN investeert in Ervaringsdeskundigheid

Opleiden tot ervaringsdeskundig professional

Uit recent onderzoek van Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) blijkt dat 85% van de kankerpatiënten 10 jaar na de diagnose last heeft van klachten als gevolg van de ziekte of behandeling. Dat heeft niet alleen grote impact op hun levens, maar op de hele maatschappij. De inzet van ervaringsdeskundig professionals kan van grote meerwaarde zijn voor de ondersteuning van deze groep. Daarom gaat KWF samen met onder andere 6 hogescholen dit jaar, mensen die de impact van kanker hebben ervaren, opleiden tot ervaringsdeskundig professional. Dit mede dankzij de steun van de Nationale Postcode Loterij.

Studenten en praktijkplekken gezocht

50 studenten krijgen de mogelijkheid om in september 2024 te starten met de opleiding tot ervaringsdeskundig professional. Dat kan bij 6 hogescholen: Fontys Hogeschool, Hanzehogeschool, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Saxion en Hogeschool Windesheim.
Wil je meer informatie over de opleiding en aanmelding? Of wil je als organisatie studenten de kans geven de opgedane kennis in de praktijk toe te passen? Lees meer over het project van KWF.

“Op veel gebieden is de meerwaarde van vrijwillige en professionele ervaringsdeskundigheid al aangetoond. We zijn trots dat we nu samen met de hogescholen, de Nationale Postcode Loterij en partijen waaronder werkgevers, beroepsorganisaties en patiëntenorganisaties gaan onderzoeken wat ervaringsdeskundig professionals kunnen betekenen voor ondersteuning bij kanker. We hopen hiermee echt een mooie stap te maken in betere ondersteuning van de patiënt.

Meerwaarde van ervaringsdeskundig professionals

De verwachting is dat ervaringsdeskundig professionals op veel manieren kunnen bijdragen aan de ondersteuning van mensen die worstelen met klachten door kanker. Zo kunnen zij vanuit hun eigen ervaring ondersteuning bieden aan (ex-)patiënten, een aanvulling zijn op de bestaande zorg en ondersteuning en arbeidsmarkt, maar bijvoorbeeld ook een adviserende rol vervullen voor gemeenten en bedrijven.

Over de HAN Ad Ervaringsdeskundigheid in Welzijn

Op basis van individuele en collectieve ervaringskennis ondersteun je mensen bij hun herstelproces binnen het kader van een organisatie. Met jouw eigen herstelervaring als basis mensen verder helpen in hun eigen proces. Met de Associate degree Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn leer je hoe je dit aanpakt. Daarnaast word je hiervoor binnen 2 jaar opgeleid om op cliënt-, organisatie- en maatschappelijk niveau jouw vaardigheden en ervaringskennis in te zetten.

Meer weten over de opleiding?
Bekijk de opleidingspagina.

Meer weten over KWF en de Ad EZW bij de HAN?
Mail naar info.llo.amm@han.nl

Over KWF

KWF is tegen kanker. Maar we zijn vooral vóór het leven. Zodat iedereen het leven zoveel mogelijk kan leven. Of je nu kanker hebt, van kanker genezen bent, iemand in je omgeving kent met kanker, niet meer beter wordt of wil weten wat je zelf kan doen om kanker te voorkomen.