Rutger's Vrij Project IPO: barrel auto met wipwap op dak

Voor zijn Vrij Project liet Rutger Hazeleger, HAN-student Industrieel Product Ontwerpen (IPO), zijn onderbewuste Automotive-hart harder kloppen. Hoe? Hij kocht een oude Volvo. Deze knapte hij op met als doel: deelnemen aan de Carbage Run! Is dit hem gelukt?

42cf8200-af3f-11ee-afb8-48f21bb1ff4c Voor zijn Vrij Project heeft Rutger Hazeleger, HAN-student Industrieel Product Ontwerpen (IPO), zijn stoute schoenen aangetrokken. Hij liet zijn onderbewuste Automotive-hart harder kloppen en kocht een oude Volvo. Deze knapte hij op met als doel: deelnemen aan de Carbage Run!

Wat heeft Rutger van zijn Vrij Project geleerd?

Aan het begin van de opleiding IPO heeft Rutger veel in de werkplaats doorgebracht. Daar had hij zijn praktijklessen. "Zo heb ik lassen, schuren en verven op een professionele manier onder de knie gekregen. Door meer kennis te vergaren over materiaaleigenschappen, heb ik ook vele trucjes geleerd om kostenbesparend te kunnen zijn. Het was voor mij een leuk Vrij project en heb er een voldoende voor gekregen."

Waar komt je passie voor auto's vandaan?

"Zelf heb ik meer oog voor het design van een auto. Dat past meer bij IPO. Bij Automotive draait het vooral om de techniek in een auto. Daarnaast ligt mijn passie natuurlijk niet alleen maar bij auto's", zegt Rutger met een glimlach.

IPO-student Rutger combineerde de invulling van z'n Vrij Project met zijn droom om een rally met een oude auto te rijden

Waarom een wipwap op het dak van je auto?

"Voor de road trip moet je wel een auto hebben die de aandacht trekt. Met een maat van mij kwamen we op het idee om op onze barrel een wipwap op het dak te zetten. Eigenlijk hebben we hier niet lang over nagedacht. Gewoon uit het niets ontstaan als een out-of-the-box idee!"

"Al lerende kwam ik erachter dat er geen dakrekken bestaan voor dit model Volvo, zodat de wipwap geplaatst kon worden. Daarom heb ik met mede HAN-studenten Niels Druijf, Tom van Dorland en Hidde van Beek een dakrek van een VW-transporter op maat moeten maken voor onze barrel. Kwestie van veel slijpen en lassen!"

0b086a90-b448-11ee-8079-2f71e80fa2ed Voor zijn Vrij Project bij IPO heeft Rutger samen met studenten Hidde, Tom en Niels een wipwap geplaatst op een oude Volvo. Daarmee hebben ze deelgenomen aan de Carbarge Run 2023.
IPO-student Rutger heeft via zijn Vrij Project samen met HAN-studenten Niels, Tom en Hidde met succes meegedaan aan de Carbage Run 2023!

Gelukt om deel te nemen aan de road trip?

Jazeker! Alleen al de voorpret was voor IPO-student Rutger een uitzoek- en creatief avontuur. "Het is de bedoeling om een thema te kiezen en vervolgens een auto te bekleden die dit thema uitstraalt", legt hij uit.

"Het gaat hierbij om het leuk te hebben, maar vooral ook om deze zomer de Carbage Run uit te rijden die dit maal voor het eerst door Roemenië was uitgezet."

De uitdaging van deze road trip is om met een oud barrel een fantastische 5-daagse Road Trip af te leggen van een paar duizend kilometer. De route is elk jaar anders en brengt je over de mooiste wegen van Europa naar bijzondere plekken waarvan je het bestaan niet eens wist.

Hoe waren je hilarische 7 seconden op Dumpert?

"Onze barrel met een wipwap op het dak trok natuurlijk veel bekijks onderweg en op de parkeerplaatsen. Want wie wil er nu niet wippen op een autodak? Dat is door iemand gefilmd en zo staan we 7 seconden op Dumpert, waarin je kunt zien hoe we wipwappen", lacht Rutger.

Wat houdt het Vrij Project in?

Wanneer een voltijdse student aan de Academie Engineering en Automotive * voor zijn of haar Vrij Project denkt de doelstelling te hebben behaald en klaar is met het project, rond de student het project af op de wijze zoals deze in een eigen plan is vastgesteld.

Vervolgens meldt de student zich aan voor een beurspresentatie en organiseert voor de beoordeling van het Vrij Project een expertdiscussie, waarbij de student de beoordelaar uitnodigt. Dit mag de leerteamcoach zijn, maar het mag ook een andere (vak)docent zijn.

* Voor studenten Automotive is de procedure afwijkend. Zij vullen hun Vrij Project in met een 40-uurs activiteit.

Beurspresentatie

De beurspresentatie, die in dit geval op dinsdag 19 december 2023 is gehouden, is een presentatiemoment waarbij een groter publiek van docenten, studenten en andere geïnteresseerden aanwezig is.

De student kan het eigen project daar presenteren op de manier zoals hij./zij dit zelf wilt doen. Het product kan worden getoond, tekeningen, modellen, filmpjes en dergelijke.

Publiek komt langs om het verhaal van de student te horen en om vragen te stellen. Zo ontstaat een levendig gesprek waarin de student met veel passie kan uitleggen waarom voor het project is gekozen, welke uitdagingen moesten worden overwonnen en wat het uiteindelijke resultaat is geworden!

Bron: HAN Academie Engineering en Automotive
Fotografie: Erik Rijpstra, CRUM eventravel