Leraren leren ontwerpen

Hoe ziet de leerlijn 'ontwerpen van onderwijs' eruit bij de HAN Lerarenopleidingen? En welke inzichten geeft het ons voor de opleiding en het nieuwe curriculum? Associate Lector Roel Grol en senior onderzoeker Elvira Folmer zochten het uit en brachten het in kaart.

ontwerpen

Er is in Nederland relatief veel ruimte voor leraren om zelf invulling te geven aan curricula. Er is daarom behoefte aan leraren die zelf onderwijs kunnen ontwerpen. Binnen het associate lectoraat 'De leraar als ontwerper' is onderzocht hoe leraren kunnen worden opgeleid, die een bijdrage kunnen leveren aan het ontwerpen van (eigentijds) onderwijs. De hoofdvraag is: hoe ziet de leerlijn 'ontwerpen van onderwijs' eruit bij de HAN Lerarenopleidingen? En welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen de opleidingen? 
 
Associate Lector Roel Grol en senior onderzoeker Elvira Folmer brachten het in kaart in het artikel Leraren leren ontwerpen. Via documentanalyses en aanvullende gesprekken met opleiders is, langs de lijnen van het curriculaire spinnenweb, een analyse gemaakt van de aandacht die ontwerpen bij deze opleidingen heeft. 
 
roel grol

Elvira: ''We zien deze studie als een eerste stap in een groter proces. Door een beeld te schetsen van de huidige situatie kan gericht het gesprek worden gevoerd met opleidingen en werkveld over de gewenste aandacht voor ontwerpen. En kan een bijdrage worden geleverd aan de doorontwikkeling van opleidingscurricula op dit punt."
 
 
b60262d8-0cfb-11ee-a808-02565807075b Academie educatie portret Elvira Folmer