Nieuwe 2-jarige opleiding: Sustainable International Business

De regio Arnhem-Nijmegen krijgt er een unieke opleiding bij, de 2-jarige hbo-opleiding Sustainable International Business. De zogeheten associate degree (Ad) springt in op een groeiende duurzaamheidsvraag vanuit de arbeidsmarkt én de vraag om een meer divers onderwijsaanbod. Dit is de eerste voltijd Ad aan de HAN!

Studenten van de Ad Sustainable International Business

De nieuwe opleiding – ‘Sustainable International Business’ – start in september 2024 en speelt in op de wereldwijde transitie naar een duurzame samenleving. Vanuit het werkveld komt de vraag om duurzaamheid in het economisch hoger onderwijs te integreren. Studenten krijgen hiermee de kans om deel uit te maken van een groeiend vakgebied dat de focus legt op duurzaamheid en (internationale) bedrijfsvraagstukken. Tijdens de Open Dagen op 13 en 20 januari kunnen studiekiezers kennismaken met de opleiding.

Samenwerking HAN en Rijn IJssel

HAN University of Applied Sciences (HAN) en Rijn IJssel hebben hiervoor de handen ineen geslagen. De twee kennisinstellingen werken al geruime tijd samen om de doorstroom van mbo naar hbo te verbeteren. “Wij geloven in de kracht van samenwerking in de regio en het bevorderen van kansengelijkheid”, zegt projectleider Cynthia Woolderink van Rijn IJssel. “Daar past deze nieuwe opleiding natuurlijk heel mooi bij.”

De nieuwe Ad-opleiding die deels in het Engels wordt gegeven, is niet alleen geschikt voor mbo-studenten die een opleiding op niveau 4 hebben afgerond, maar ook voor havisten die meer ‘hands on’ zijn gericht. Tijdens de opleiding wordt nauw samengewerkt met het regionale bedrijfsleven, bijvoorbeeld in de vorm van stages. Na het afronden van de Ad kunnen studenten ofwel direct gaan werken, ofwel doorstromen naar de hbo-bachelor Bedrijfskunde of International Business, die zij in 2 jaar kunnen behalen. “Deze Ad-opleiding maakt een andere leerroute naar een doel mogelijk”, aldus projectleider Kim Willemsen-van Zeeland van de HAN.

Bijkomend voordeel van de samenwerking is dat er voortdurende studentbegeleiding is. En dat er optimaal aangesloten wordt bij leervaardigheden en -stijl van mbo’ers.

Maatschappelijke behoefte

Uit onderzoek blijkt dat er een duidelijke arbeidsmarkt en maatschappelijke behoefte is naar deze opleiding. Het maakt een cross-over tussen bedrijfskunde en elementen van duurzaamheid mogelijk. Studenten worden opgeleid tot bijvoorbeeld duurzaamheidscoördinator of projectmedewerker duurzaamheid.

Meer info?

Studiekiezers en ouders kunnen kennismaken met de voltijd associate degree opleiding Bedrijfskunde – Sustainable International Business tijdens de HAN Open Dagen op 13 januari 2024 in Nijmegen of 20 januari 2024 in Arnhem. De eerstvolgende proefstudeerdag vindt plaats op woensdag 7 februari 2024 aan de HAN Campus in Arnhem. Lees meer over de opleiding Sustainable International Business of neem contact op met Lonneke Gerritsen.