Een andere blik op de arbeidsmarkt met het skillspaspoort

Een productieve arbeidsmarkt waar vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten en waar ieders talent telt. Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is met een skillsgerichte manier van leren en werken, vinden Karin Wellen en Jos Sanders. Lees in dit bericht hoe de HAN en het ROC Nijmegen daaraan werken.

Screenshot van het digitaal skills paspoort. Meters slaan uit.

Human Capital Akkoord

De skillsgerichte manier van leren en werken sluit perfect aan op het Human Capital Akkoord. Hiermee is afgesproken dat het beschikbare menselijke kapitaal, dat is de kennis, vaardigheden en competenties van iedereen die kan werken, op een goede en duurzame manier ingezet wordt. Het akkoord is door de Provincie Gelderland, The Economic Board en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekend. Maar hoe doe je dat, als je niet weet welke vaardigheden en kennis mensen bezitten?

Skillspaspoort

Bij de HAN wordt gewerkt aan een Skillspaspoort. Een digitaal paspoort met jouw vaardigheden, kennis en competenties om in te zetten naast je cv. Denk maar na over alle ervaring die je opdoet tijdens je werk, maar die niet zichtbaar is op een diploma. Misschien zijn er hobby’s, waarvan je de kennis ook kan toepassen in het werkveld. Lector Human Capital Innovations Jos Sanders: “Het gaat er vooral om dat je anders kijkt naar menselijk kapitaal. Je bent niet een bepaald beroep of diploma, maar je moet jezelf en anderen leren zien als een verzameling van kennis en vaardigheden. Vervolgens stel je de vraag waar je dat in zou kunnen zetten.” Met het Skillspaspoort maak je jouw kwaliteiten inzichtelijk en wordt het makkelijker om te reizen over de arbeidsmarkt.

Jos Sanders

In de praktijk

Bij het ROC Nijmegen passen ze dit al toe in de praktijk. “Waar we eerder vooral diplomagericht opleiden, zetten we de laatste jaren in op het kleiner en concreter maken van leren. Met praktijkverklaringen hebben we het heel klein en toepasbaar gemaakt. Daarbij leert iemand één of meerdere werkprocessen van een reguliere opleiding op de werkplek. De werkgever geeft een stempel op die praktijkverklaring voor de vaardigheden die iemand beheerst.’’ Vertelt Karin Wellen, projectleider skillsgericht leren en werken. Op die manier trekken ze ook nieuwe studenten aan, die zich eerder niet thuis voelden in de schoolbanken. Onderwijs wordt toegankelijker en meer praktijkgericht. Je hoeft niet meer jaren te wachten tot je kan laten zien dat je een vaardigheid onder de knie hebt.

Bron: Lifeport.