“Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet”

Het versterken van relaties met betekenisvolle mensen om kinderen heen, kan hun leven verbeteren. Warme relaties met anderen zijn namelijk belangrijk voor een positieve ontwikkeling en hebben een beschermend karakter voor het opgroeien met de uitdagingen van de huidige samenleving. Wij noemen dit ook wel de sociale omgeving waarin kinderen opgroeien. Er is nog veel onbekend over hoe kinderen de sociale omgeving waarin zij opgroeien zelf zien, ervaren en willen vormgeven. Daarom start promovenda Eva Onstenk een promotieonderzoek naar dit thema.

fc9e2c36-0d00-11ee-ba7c-02565807075b promotieonderzoek eva onstenk

In haar onderzoek zet Eva de volgende onderzoeksvraag centraal:

Hoe kan het perspectief van kinderen op hun sociale omgeving bijdragen aan het versterken van de sociale omgeving waarin zij opgroeien?

Ervaringswereld van kinderen

In het participatieve praktijkonderzoek staat het perspectief van kinderen centraal. Het onderzoek levert nieuwe kennis op over de ervaringswereld van kinderen waardoor een completer beeld ontstaat van de sociale omgeving waarin zij opgroeien. Deze kennis stelt volwassenen (denk aan professionals, vrijwilligers en ouders) in staat om de sociale omgeving van kinderen te optimaliseren en kinderen in hun sociale omgeving gerichter te ondersteunen. Want de aanwezigheid van een sterke sociale omgeving om in op te groeien is nog niet voor alle kinderen vanzelfsprekend.

Kijk voor meer informatie op de website

Ik wil van kinderen zelf weten hoe zij hun sociale omgeving ervaren, zij zijn immers expert van hun eigen leven.”

Samenwerking

HAN en UvA

Dit promotieonderzoek wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp (WFJO) van de HAN, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het onderzoek sluit aan bij de onderzoeksthema’s van het lectoraat WFJO die zich focussen op samenwerkingsvraagstukken én het perspectief en ervaringen van kinderen, ouders en hun netwerk. Daarnaast wordt het onderzoek uitgevoerd binnen de leerstoel Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen van de UvA.

jongen in park die hand van ouder vasthoudt