Prijs voor succesvol verbinden van kennis rondom gezinnen met multiproblemen

Er is veel actuele ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis beschikbaar over gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Maar hoe vertaal je dit naar opleidingen in het hoger onderwijs? En hoe zorg je dat dit aansluit bij en aanvullend is op het bestaande onderwijsaanbod? Het project 'De handen in één voor multiprobleem' pakte dit succesvol aan. Hiervoor ontving het project vandaag een ZonMw-parel.

237751 groep volwassenen die elkaars hand kruiselings vasthouden

Het project heeft de prijs te danken aan de succesvolle onderzoeksaanpak en waardevolle samenwerkingen. Dit heeft geleid tot bruikbare resultaten voor (toekomstig) professionals. En hebben daarmee impact hun dagelijkse werkpraktijk.

Kennis vertalen naar onderwijs

Het project heeft laten zien hoe je kennis kunt vertalen naar het hoger onderwijs. Hiervoor is gebruikgemaakt van diverse onderzoeksmethoden. Zoals een scoping review, de Delphi-methode en de design-thinking methode.

Daarnaast is veel samengewerkt met diverse groepen.
  • Met jongeren, ouders/verzorgers, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers om ervoor te zorgen dat de juiste kennis werd vertaald naar de juiste onderwijsvormen.
  • Met diverse hogescholen, waardoor de onderwijsmaterialen breder ingezet kunnen worden en er meer van elkaar geleerd wordt.
  • Met de lectoraten Design Driven Innovation & Serious Gaming en Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn, waardoor de krachten zijn gebundeld bij de ontwikkeling van de onderwijsmaterialen.
Deze combinatie van onderzoeksmethoden en samenwerking was de sleutel tot succes. Hierdoor zijn onderzoeksvormen ontwikkeld die passen bij de studenten.

Werkkaarten, kennisclips & serious gaming

In het project zijn werkkaarten, kennisclips, een Serious Gaming Intervention en een implementatie roadmap ontwikkeld. Door het spelen van de game en het gebruiken van de diverse onderwijsmaterialen, leren (toekomstig) professionals vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. En leren ze door bewustwording en reflectie waarom ze bepaalde keuzes maken. Hiermee doen toekomstige professionals de juiste kennis en vaardigheden op om later cliënten goed te kunnen ondersteunen.

Zelf aan de slag?

Wil je de onderwijsmaterialen ook inzetten voor jouw sociale hbo-opleiding? Of wil je meer weten over hoe je kennis kunt vertalen naar onderwijsvormen? Bekijk dan deze website.

Lectoraat

Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

Dit project is uitgevoerd binnen het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp. Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Het Lectoraat focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp.

jongen in park die hand van ouder vasthoudt