Zilver voor studenten HAN Hydromotive in internationale Eco-Marathon

Met een verbruik van 218.3 km/m3 zijn studenten van HAN Hydromotive (hbo-studie Automotive) de tweede zuinigste auto van Europa en Afrika geworden op de Shell Eco-Marathon, editie 2023. De zilveren medaille is het resultaat van goede teambuilding en hard werken.

09df9150-0d01-11ee-bed5-02565807075b HAN Hydromotive Automotive studenten heel blij met zilveren plek tijdens Shell Eco Marathon 2023.

Urban Concept klasse

De Shell Eco-Marathon is een internationaal academisch programma gericht op energieoptimalisatie en één van 's werelds toonaangevende wedstrijden voor studenten engineering en automotive. De zuinigheidswedstrijd is dit jaar gehouden en verreden op circuit Paul Armagnac in Nogaro, in het zuiden van Frankrijk. HAN Hydromotive wist in de Efficiency Challenge op de tweede plaats te finishen van de 9 deelnemende teams uit de Urban Concept klasse.

Om echt te mogen deelnemen aan de Shell Eco Marathon 2023 moesten de studenten eerst door de technische keuring heenkomen. Dit lukte met vlag en wimpel! Foto: Jaap Janssens

Rollercoaster tijd

Het verbruik van 218.3 km/m3 als beste resultaat van in totaal 4 pogingen is een bijzondere prestatie. Vooral omdat de Automotive studenten hun gloednieuwe auto HM23 in een rollercoaster tijd van slechts 3 weken hebben opgebouwd en getest! We laten dan wel de veel langere voorbereidingstijd buiten beschouwing.

En het HAN Hydromotive team is extra trots, omdat ze het team van de Universiteit van Delft met hun Eco Runner achter zich wisten te laten op plek 3. De Efficiency Challenge werd echter gewonnen door de Polytech Universiteit uit Nantes met 333 km/m3 als beste resultaat.

Studenten werken aan de HM23 van HAN Hydromotive tijdens de Shell Eco Marathon.
Studenten werken aan de HM23 van HAN Hydromotive tijdens de Shell Eco Marathon. Foto: Edwin Kemper

Technische problemen in de brandstofcel

Nadat de studenten van HAN Hydromotive op 24 mei het zilver wisten te winnen tijdens de Efficiency Challenge, stond op 25 mei nog een slotakkoord op het programma: het regionale kampioenschap van de Shell Eco-Marathon. Door technische problemen in de brandstofcel konden de studenten hieraan helaas niet deelnemen. Ze gaan onderzoeken wat het probleem is en hopen volgend jaar nog sterker uit de bus te komen.

De superzuinige HM23 auto van HAN Hydromotive tijdens Shell Eco Marathon 2023 op circuit Nagoro. Foto: Edwin Kemper