Van groene schoolpleinen tot duurzame hardloopschoenen

Binnen de HAN is Duurzaamheid een belangrijk thema. En dat is ook zeker het geval binnen de Academie Sport en Bewegen (ASB). Studenten én collega’s bewust maken van duurzame kansen. Van de invloed die ze zelf hebben in het dagelijks leven, hoe klein ook. Van groene schoolpleinen tot duurzame hardloopschoenen: Walter Leurink en zijn collega’s zetten zich er vol enthousiasme voor in.

Duurzame hardloopschoenen
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Een andere wereld

Wake-up call in Bangelore

ALO-docent Walter Leurink vindt het belangrijk zich in te zetten voor een duurzamere wereld. En daarbij te kijken wat hij zelf wél kan doen in het grote geheel. Heeft hij die drive altijd al gehad? “Een paar jaar geleden was ik in Bangelore (India) en wat ik daar zag maakte veel indruk op me. Wat een andere wereld. Eenmaal thuis zag ik een film over de plasticsoep, die kwam ook flink binnen. Het was voor mij duidelijk: er moet iets veranderen in de wereld en daar wil ik me voor inzetten. Zo’n ervaring in Bangalore lijkt me daarom ook voor studenten heel nuttig, het is belangrijk om eens uit je eigen bubbel te stappen. Ik ging me steeds meer afvragen: waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?”, legt Walter uit.

Door met een duurzame bril op te kijken, hoop ik in kleine stapjes iets te veranderen.

Kijk om je heen

Invloed hebben zit soms in kleine dingen

Bewustwording bij jezelf is natuurlijk stap 1, een belangrijke stap. Maar daadwerkelijk invloed hebben op verduurzaming, hoe krijg je dat voor elkaar? Walter: “Het zit soms in kleine dingen, kijk maar eens naar je eigen leefomgeving. Vorige week nog kreeg ik bericht van de school van mijn kinderen, er stonden waterspelletjes op het programma. Leuk voor de kinderen natuurlijk en een vanzelfsprekendheid vanuit de school. Maar we moeten zuinig zijn met water, ik vind dat dit anno 2023 niet meer kan. Op zo’n moment kies ik ervoor om ook deze kant te belichten en contact met school te zoeken. Door met en duurzame bril op te kijken, hoop ik zo in kleine stapjes iets te veranderen.” En zo wil Walter ook op zijn werk voor verandering zorgen. Hij sloot zich binnen de academie aan bij 4 gelijkgestemde collega’s, ieder met een eigen inbreng. Gert Vriend, John Willems, Wilfried Deelen en Frank Gerritsen zetten zich samen met hem in voor duurzaamheid binnen en buiten de academie.

Duurzaamheid binnen ASB
Aan de slag

Vuurtje aanwakkeren bij collega’s en studenten

Walter volgde trainingen op het gebied van verandermanagement en duurzaamheid, waar hij veel inspiratie heeft opgedaan. Hij wil samen met zijn ASB-collega’s de inzet voor duurzaamheid planmatiger aanpakken. De eigen academie zo groen mogelijk maken én studenten bewust maken en duurzame vaardigheden meegeven. Ze hebben hiervoor de volledige steun gekregen van het MT. Komend jaar mogen ze hier dan ook officieel uren aan besteden, om zo studenten en collega’s beter te bereiken. Er is veel contact met de HAN Green Office en ze gaan stelstelmatig een duurzaamheidskalender vullen. Ook een mooi voorbeeld is de samenwerking met de Radboud Universiteit, rondom een symposium over duurzame duursport. “Wat je je daarbij voor moet stellen? Jij houdt bijvoorbeeld van hardlopen zeg je, maar waar komen jouw hardloopschoenen vandaan? Hoe zijn ze geproduceerd? En je kent vast de hardloopevenementen wel, waar plastic bekertjes aan deelnemers worden uitgedeeld. En de marathons waar deelnemers massaal naar toevliegen. Ook hierbij komen vragen rondom duurzaamheid kijken”, vertelt Walter.

Impact maken

Groene schoolpleinen door ALO-studenten

Ook van ALO-studenten wordt gevraagd zich in te zetten voor het thema duurzaamheid. Voor de les ‘Bewegen buiten de school’ moeten ze bijvoorbeeld een dynamische schooldag bedenken. Daarbij is de vraag: wat heeft invloed gedurende een langere tijd? Walter is enthousiast: “Vorig jaar ontwikkelden studenten op een speciale basisschool een groener schoolplein, inclusief moestuin. Ze bekeken met de school hoe dit duurzame idee beklijft. Dit zijn mooie voorbeelden, waarmee we impact maken. We kijken als team graag verder hoe we van duurzaamheid een prioriteit kunnen maken bij studenten en collega’s”.