1e Editie MVT-conferentie door Academie Educatie en Radboud Docenten Academie

Afgelopen vrijdag vond de 1e Moderne Vreemde Talen (MVT) conferentie met de naam ‘het talenonderwijs van morgen’ plaats. De opening werd gedaan door organisatoren Annemieke de Jong-Haarlem, lerarenopleider Frans aan de HAN, en Sophie Brand, docent Frans bij de Radboud Docenten Academie.

Annemieke de Jong-Haarlem en Sophie Brand bij de aanmeldtafel van de Moderne Vreemde Talen conferentie

Een 'warm' welkom

Annemieke wenste alle aanwezigen een ‘warm’ welkom, wat erg toepasselijk was gezien de tropische temperaturen die dag. Sophie nam het over en begon over het welbekende lerarentekort en het belang om het cruciale vak van leraar op de kaart te zetten, en dan specifiek binnen de moderne vreemde talen. Het belang van deze conferentie is om meer verbinding te creëren binnen het vak en moderne vreemde talen te promoten. Een eerste stap hierin zetten en handvatten bieden om leerlingen te enthousiasmeren, werd gedaan aan de hand van workshops, ronde tafels en het delen van ‘good practices’. Met dit laatste begon de conferentie ook meteen: verschillende leraren in opleiding binnen de moderne vreemde talen presenteerden hun good practices in Pecha Kucha stijl, waarbij ze 20 seconden per dia hadden om hun ervaringen te delen.

De opening van de Moderne Vreemde Talen Conferentie door Annemieke de Jong-Haarlem en Sophie Brand.

Good practices

Sanne Hoffman startte met haar presentatie en vertelde hoe ze haar leerlingen hielp met het begrijpen van de naamvallen, door Duitse zinnen letterlijk ‘op te knippen’. Olivia Gerritsen presenteerde over samenwerkend leren in de lessen Frans. Nina Hendriks vertelde vervolgens hoe ze haar leerlingen hielp met spreekvaardigheid, door ze elkaar schilderijen te laten omschrijven in het Engels. Na afloop moesten ze uit 4 schilderijen raden, welke de ander omschreven had. Gijs Verhoeven liet zijn leerlingen net zoals in een Duitse Krimi, een misdrijf oplossen, om zo op creatieve wijze aan de slag te gaan met de stof. Mark Wijnholt liet zijn leerlingen op verschillende plekken in lokalen de weg vragen in het Frans, zogenaamd bijvoorbeeld bij een bakker of slager.

presentatie van Student leraar duits bij de MVT-conferentie

Interactie bij de ronde tafels

Na deze inspirerende opening begonnen de ronde tafels, waarin de deelnemers interactief met elkaar in discussie gingen. Bij de ronde tafel ‘Keer het tij!’ geleid door Eva Knopp (Radboud Docenten Academie), gingen deelnemers in gesprek over hun rol in het enthousiasmeren van anderen voor de moderne vreemde talen en het docentschap. De docenten, werkplekbegeleiders en lerarenopleiders lieten weten zich als professional zeker verantwoordelijk te voelen: “In het kader van het lerarentekort aanpakken heeft iedereen een verantwoordelijkheid om leerlingen enthousiast te krijgen over het onderwijs. Wij zouden graag onderwijsvernieuwingen doorvoeren, maar dan zit je toch vast aan bepaalde kaders, wat het complex maakt.”

Deelnemers van de Moderne Vreemde Talen Conferentie tijdens de presentatie van Eva Knopp doen hun vingers omhoog

Ik voel me er verantwoordelijk voor dat leerlingen de juiste keuze maken. Ik vind het daarbij vooral belangrijk dat ze iets kiezen wat hen gelukkig maakt.

Ronde tafel 2 ‘Vakdidactische begeleiding’ werd begeleid door Mariska Gootzen, hoofddocent bij de lerarenopleiding Nederlands aan de HAN. Hierbij werden ervaringen uitgewisseld met betrekking tot het belang van (het vormgeven van) vakdidactische begeleiding op stage. Verschillende perspectieven (student, docent, werkplekbegeleider) werden gedeeld aan de hand van de gesprekskaart Vakdidactische begeleiding MVT.

Workshops

Vervolgens waren er nog 3 workshops. Een hiervan was ‘Gamification’ door Carlijn de Jong (Radboud Docenten Academie), waarin deelnemers kennis maakten met diverse ‘gamified’ werkvormen en activiteiten. Tijdens de workshop ‘Cultuurbewustzijn’ van Florentine Krijnen (Vrije School Zutphen) werden concrete mogelijkheden verkend voor het inzetten van cultuurbewustzijn in het vreemde talenonderwijs. De derde workshop ‘Formatieve didactiek’ door Evelijn Thijssen (Lerarenopleider Engels, HAN), gaf handvatten voor het implementeren van formatieve werkwijzen in het talenonderwijs.

Reflectie en feedback

De dag werd afgesloten met een borrel in de kantine, waarbij deelnemers konden netwerken en hun bevindingen konden delen. Er werd door de organisatie gevraagd of deelnemers hun feedback wilden achterlaten op exit tickets, om een nog betere MVT-conferentie te kunnen organiseren volgend jaar. De waarde van de conferentie werd zeker erkend door de deelnemers.

Juist bijeenkomsten als deze zijn belangrijk voor de ontmoeting en uitwisseling tussen werkplekbegeleiders en opleiders, deze moeten er meer zijn!

Ook interesse in moderne vreemde talen?

Heb jij ook interesse in moderne vreemde talen? Lijkt het je leuk leraar te worden en iets met die taal te doen? Kijk dan eens naar onze opleidingen hierin:

Contact

Voor meer informatie over (de organisatie van) de Moderne Vreemde Talen conferentie kun je contact opnemen met Annemieke de Jong-Haarlem van de HAN of Sophie Brand van de Radboud Docenten Academie