“Tegen je geliefde zeg je toch ook niet: vandaag een 7,5 voor jou?"

Een kijkje in de les! Preciezer gezegd: in de gastles die docentonderzoeker Paul van der Lecq geeft aan propedeusestudenten van de Academie Financieel Economisch Management. Een les met een ongebruikelijke inhoud en na afloop praten we even na met Accountancystudent Julia Zwaanenburg.

f2287c44-0cff-11ee-b0ef-02565807075b Paul van der Lecq geeft college aan propedeusestudenten van de Academie Financieel Economisch Management. Locatie auditorium R31.

De studenten hebben plaatsgenomen op de middelste en bovenste banken rijen in het auditorium, HAN-campus Arnhem. Maar dit maakt voor docent Paul van der Lecq niet uit. Via vragen houdt hij het contact met de groep studenten. En met hetzelfde gemak gaat hij tussen hen inzitten, op één van de bovenste rijen.

Kent de kat ook eigendom?

Een docent die iets komt vertellen over het verband tussen economie en ethiek, die tref je niet elke dag. Die stelt dat het in de economie in de basis gaat om verdelingsvraagstukken - hé, wat is dat voor gezichtspunt? Die de vraag stelt of dieren ook eigendom kennen. Maakt het voor de kat uit in welk bakje hij zijn voer krijgt? Wat is eigendom eigenlijk, waartoe dient het?

Immateriële waarden

“Waar jullie in je toekomstige werk als financieel professional allemaal mee te maken zullen krijgen, is de integrale rapportage”, licht Paul het college toe. “Integrale rapportage op zes waardesoorten. En daar zitten immateriële waarden bij, die niet in getallen zijn te vangen. Daarvoor heb je taal nodig. Want je zegt tegen je geliefde toch ook niet: nou, vandaag een 7,5 voor jou?”

Essay-opdracht

De gastles moet de studenten input geven voor een essay dat ze gaan schrijven om zich de vaardigheid Professionele Communicatie eigen te maken. Deze vaardigheid is onder andere nodig voor het schrijven van het Jaarverslag met integrale toetsing.

Accountancystudent Julia Zwaanenburg (24) geeft haar reactie:

“Superinteressant vond ik het. En verrassend ook! Wat mij het meest bijblijft van dit college, is dat wat wij als vanzelfsprekende werkelijkheid zien, dat je daar ook heel anders tegenaan kan kijken. In onze samenleving is alles op een bepaalde manier georganiseerd, maar dit is hoe wij het hebben bedacht. Het kan anders!”

01e371ac-0d00-11ee-a89f-02565807075b Propedeusestudent Julia Zwaanenburg poseert op R31 voor een schilderij van het Sonsbeekpark. Ten behoeve van een interview met haar.

Pittige stof

“Ik vond ook mooi dat er nooit een fout antwoord kon worden gegeven bij het college. Overal zag Paul aanknopingspunten en zat iets goeds in. Nee, geen gemakkelijke stof, dat heb ik ook wel opgevangen bij medestudenten. Het was een uitgebreid en diepgaand verhaal waarin alles met elkaar verweven is.”

Toekomstgericht

“Ja, dat essay is nog wel een uitdaging. Toch vind ik het heel goed dat ze bij de HAN aandacht besteden aan het kritisch leren denken. En het mooie van dit college vind ik ook dat het zich helemaal richt op de rol die wij als toekomstig financieel professional te vervullen krijgen. Superactueel als je het mij vraagt.”

Arnhem, medio april 2023

• Voor wie geïnteresseerd is geraakt en meer wil weten over morele economie is er een drieluik, geschreven door docentonderzoeker Paul van der Lecq (even scrollen op de pagina waar de link naar verwijst).