Ontdek Digital Twin in de Smart Makers Academy

De eerste 7 Smart Makers Academies zijn een feit! In samenwerking met de Technohub Digital Twin biedt de Academy modules aan over deze digitale technologie gericht op mkb. We zijn trots om betrokken te zijn bij dit unieke initiatief dat gericht is op het opleiden van de volgende generatie Smart Makers.

dfca2ea8-0cff-11ee-b5f4-02565807075b Afbeelding van de metrolijn van de Smart Makers Academy
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Diepgaande onderwijsmodules

De Smart Makers Academy ontwikkelt metrolijnen die je kan zien als leerroutes. De stations op deze routes staan voor korte, diepgaande onderwijsmodules. Deze modules omvatten specifieke skills rondom een bepaald thema. Iedereen kiest zijn eigen route en bepaalt zelf welke vaardigheden aan bod komen. Je kan onder andere aan de slag met 3D-printen, cyberweerbaarheid of Digital Twin.

Digital Twin

Digital twin is 1 van deze thema's. Deze nieuwe digitale technologie wordt steeds vaker toegepast. Met een digital twin kan een digitale kopie van een fysiek object of systeem worden gebouwd. Zo kan je snel nieuwe inzichten krijgen, tests uitvoeren, ontwikkelen en optimaliseren. Je komt waarschijnlijk al dagelijks in aanraking met digital twin, zelfs zonder dat je het altijd door hebt. Denk bijvoorbeeld aan gezondheids- en sport-apps. Dat zijn virtuele replicaties (digital twins) van je lichaam: je ziet hoeveel calorieën je verbrandt en hoeveel stappen je zet. De app herinnert je om elk uur op te staan, te lopen en genoeg water te drinken om zo nog fitter te worden.

Studenten, onderzoekers en bedrijven in actie

De HAN en Varex Imaging hebben in samenwerking de Technohub Digital Twin opgezet. Hier werken studenten, onderzoekers en bedrijven samen aan concrete cases, halen kennis op en ontwikkelen vaardigheden. Vanuit de overheid is rond dezelfde tijd het Smart Industry programma opgezet. Hiermee willen ze digitalisering in de (maak)industrie stimuleren. Zij zagen een samenwerking: de kennis is vanuit de Technohub omgezet naar korte modules van een paar uur voor de Smart Makers Academy. Deelnemers leren over digital twin, hoe deze technologie toegepast wordt in de praktijk en wat de mogelijke invloed is op verschillende industrieën en sectoren. Als deelnemers bij een station verdieping willen, kunnen ze bijvoorbeeld een minor of deeltijdstudie over het onderwerp volgen.

Koplopers uit de markt

De modules die je tegenkomt zijn ontwikkeld met koplopers uit de markt. Zo sluiten ze aan op de huidige vraagstukken. Yvonne Peterman, Aanjager Smart Makers Academy en onderzoeker Digital Twin: ''We hebben samen met het werkveld gekeken hoe we snel en krachtig onderwijs kunnen bieden, dat direct toegepast kan worden.'' Dit blijkt een succesformule voor (mkb-)bedrijven in de maakindustrie. De deelnemers werken aan de vaardigheden die op dit moment nodig zijn in het werkveld en medewerkers kunnen zich blijven ontwikkelen.

De blik vooruit

De metrolijn digital twin is inmiddels toegevoegd aan de Academy, maar daar houdt de ontwikkeling niet op. Peterman: ''We werken aan metrolijnen voor verschillende doelgroepen. Zo hebben we een metrolijn voor onder andere directeuren, projectleiders en productiemedewerkers in ontwikkeling, allemaal over het thema digital twin. Daarnaast werken we aan een certificaat zodat deelnemers kunnen laten zien hoe ze zich ontwikkeld hebben.''

Over de Smart Makers Academy

Bedrijven staan voor grote uitdagingen door een structureel personeelstekort en grote transitieopgaven als digitalisering en verduurzaming. Het is moeilijk om professionals met de juiste kennis en vaardigheden te vinden én aan je organisatie te binden. Tegelijkertijd vragen procesoptimalisatie en digitalisering om felixibiliteit van de organisatie en de medewerkers. Wat is het juiste moment om je te ontwikkelen? Waar begin je in het woud van technologische mogelijkheden en programma’s? De Smart Makers Academy biedt overzicht in het aanbod en verlaagt de drempel om te beginnen met leren. Vanuit Smart Industry is de Academy nu landelijk uitgerold.

Bron: HAN en Smart Makers Academy