Achterhoekers 6 keer de wereld rond met Ommetje Challenge

Hoe verleid je medewerkers tot meer sporten en bewegen? Laat ze regelmatig een ommetje maken! Wandelen kan overal en is goed voor lichaam en geest. Voeg er een competitie-element aan toe en een motiverende strijd is geboren.

492119 Deelnemers van de Ommetje Challenge wandelen in het bos

Living Lab Vitale Medewerkers in de Achterhoek kreeg het voor elkaar: Achterhoekse medewerkers liepen samen maar liefst 6 keer de wereld rond met de Ommetje Challenge. Een succes waar het team heel trots op is.

Elkaar motiveren een extra ommetje te maken

Het living lab bestaat sinds begin 2021. Hilde de Groot, Tom Naberink en Rianne den Heijer van HAN Sport en Bewegen zijn de kartrekkers. “Met een subsidie van ZonMW op zak kregen we de mogelijkheid om een challenge te organiseren via de Ommetje app, waarin je gelopen ‘Ommetjes’ worden bijgehouden. Vanuit ons living lab zoeken we namelijk naar manieren om medewerkers in beweging te krijgen”, vertelt Tom Naberink. De 1e challenge vond begin 2022 plaats, er liepen vooral vriendenteams mee. Het werd een succes: 1391 enthousiaste Achterhoekers deden mee.

Voor de 2e challenge breidden ze uit naar alle 8 Achterhoekse gemeenten. Deze keer was de challenge gericht op bedrijven, die met elkaar in competitie gingen. Samen bewegen stond deze keer centraal, door te strijden in teams. Tom legt enthousiast uit: “Dat maakte dat het echt ging leven. In de app zagen deelnemers dat een ander bedrijf er beter voor stond. Of dat het team van de verdieping boven ze fanatieker was. Zo begon er echt een strijd, collega’s moedigden elkaar aan en motiveerden elkaar nog een extra ommetje te maken.”

Deelnemers kregen plezier in bewegen

In totaal is er ruim 250.000 km gelopen tijdens de 2 challenges in 2022, dat is ruim 6 keer de wereld rond. Een ongelooflijk succes, waar het projectteam trots op is. “En wat nog belangrijker is: deelnemers hebben plezier in het wandelen gekregen. Op een laagdrempelige manier hebben we mensen in beweging gekregen, dat was precies de bedoeling. Maar liefst 96% van de ondervraagde deelnemers geeft aan het maken van ommetjes door te zetten. Dat is waar we het uiteindelijk voor doen, we streven naar nieuwe, gezondere gewoontes”, zegt Tom. Zo’n challenge duurt dan ook niet voor niets altijd 10 weken. Dat is volgens wetenschappelijk onderzoek de periode die nodig is om een nieuwe gewoonte aan te leren.

492119 Deelnemers van de Ommetje Challenge wandelen in het bos

Deze challenge was nog leuker dan de Nijmeegse 4-daagse!

Uitrol naar alle 8 gemeenten werd groot succes

Wat maakte deze 2e, grotere challenge nou zo’n succes bij de deelnemende bedrijven? Tom: “We kozen ervoor om het breder uit te rollen in de Achterhoek en veel kanalen in te zetten om mensen te bereiken. Denk aan social media, het zelf benaderen van bedrijven, maar ook berichten in lokale kranten. De Ommetje-app die we gebruikten registreerde de Ommetjes én gaf inzicht in die van een ander. Dat bleek een treffer: er ontstond echt een competitiegevoel.”

Nieuwe app meet duurzame bewegingen

Redenen genoeg om door te gaan, misschien ook in de rest van het land? Tom: “Dat zeker, het zou heel mooi zijn dit veel breder op te zetten. We hebben gelukkig van ZonMW opnieuw subsidie gekregen, om de challenge eerst verder uit te diepen. Dat gaan we dit jaar dan ook doen. Dit keer organiseren we een beweegchallenge in de Achterhoek, waarbij we ons naast wandelen ook richten op fietsen. We gaan deze challenge uitvoeren samen met de Mobiliteitsfabriek, die hiervoor de DUMOCO app ontwikkeld heeft én met Achterhoek in Beweging. In de app kun je onder andere zien hoeveel duurzame reisbewegingen je hebt gemaakt en of je Co2-verbruik naar beneden gaat. Vanaf april brandt de nieuwe strijd los onder de naam ‘Fit Veur Altied: GAON challenge’.” Het project sluit aan bij de focusgebieden van de HAN: Slim, Schoon en Sociaal.

Meer informatie?

Neem dan gerust contact op met Tom Naberink: tom.naberink@han.nl.