Minder afvalemmers, meer afvalscheidingsunits

Vanaf maart worden we weer duurzamer, schoner én kleurrijker. In alle gebouwen komen afvalscheidingsunits met grijze, oranje en blauwe bakken. Deze moeten samen met aparte inzamelingspunten voor petflesjes en blik een bijdrage leveren aan betere recycling en minder afvalproductie op de HAN.

475165 Afvalscheidingsunits: in plaats van kleine prullenbakken in de lokalen nu centrale inzameling
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Sander de Bruin, dienstverantwoordelijke Facilitaire Zaken, wijst met een glimlach naar de kleine afvalemmer in de hoek van de overlegruimte in de C-vleugel van het HAN-gebouw K33 in Nijmegen, de plek waar de afdeling Facilitaire Zaken huist. “Die verdwijnen allemaal”, zegt hij. “Je moet dan even iets verder lopen om je afval weg te gooien. Op de plekken waar we al begonnen zijn, is dat voor een aantal mensen even wennen, maar al snel vindt niemand het een probleem.”

Samen met projectleider Marije Wensink werkt Sander voortdurend aan nog betere afvalscheiding op de HAN. Vanaf maart dit jaar zorgen we voor centrale scheidingsunits in alle HAN gebouwen. Ruim 200 stuks. “Dat moeten er genoeg zijn om alle HAN-gebouwen te dekken”, zegt Marije.

Petflesjes en blikjes apart voor het goede doel

In samenwerking met Afval Goed Geregeld zorgen we voor een nog betere afvalverwerking. Afval Goed Geregeld is een initiatief van de overheid om afvalscheiding op scholen te stimuleren. Zij zorgen voor de inzameling en recycling van plastic en drankenkartons (PD). “Anders dan we thuis gewend zijn, is dat je geen blikmetaal meer bij het plastic doet”, legt Sander uit. “De ‘M’ uit ‘PMD’ (red.: Plastic -, Metaal-, Drankverpakkingen) halen dus. Daarnaast gaan we petflesjes en blikjes apart inzamelen, omdat je die dan beter kunt recyclen.”

Het project was ook voor Marije en Sander zelf een eye-opener. Sander: “We weten nu hoe complex de wereld van het afval is en hoe belangrijk het daarom is om afval goed te scheiden.”

Voor veelvoorkomende drankenverpakkingen (flesjes en blikjes) bestaat inmiddels het statiegeldsysteem. Naast de 200 nieuwe afvalscheidingsunits voor restafval (grijs), plastic en drinkverpakkingen (oranje) en papier (blauw) staan er speciale inzamelpunten voor statiegeld-petflessen en -blikjes in onze gebouwen. “Daarmee stimuleren we mensen om dit niet bij het restafval óf bij het plastic te gooien”, vertelt Marije. “Het geld dat we daarmee inzamelen, gaat naar goede doelen.”

afvalscheidingsunits
De drie bakken die samen de afvalscheidingsunits vormen: restafval, plastic- en drankverpakkingen, papier.

Hoogste doel is minder afval

Het hele project sluit aan bij de ontwikkeling van de HAN tot een duurzame hogeschool. Door de focus op Slim Schoon en Sociaal worden allerlei mooie projecten opgezet. Op het gebied van de afvaldienstverlening ligt de focus op de 10 R’s, met onder andere Refuse (vermijden), Reduce (verminderen), Reuse (hergebruiken), Recycle en Rethink (bewustzijn & gedragsverandering).

De belangrijkste uitdaging is het verminderen van de totale hoeveelheid afval. Zo zijn er door alle kleine afvalemmers te vervangen door grote units minder afvalzakken nodig. Een ander mooi voorbeeld van het verminderen van afval is de Billie Cup, herbruikbare koffiebekertjes met de naam ‘Billie’ erop. “Die zijn veel beter en fijner dan papieren wegwerpbekertjes”, zegt Marije. “We vragen één euro borg, zodat mensen ze terugbrengen."

billie cup

“De Billie Cups gebruiken we op dit moment alleen nog in de restaurants, maar dat heeft al een besparing van 19.000 wegwerpbekers opgeleverd. In totaal gebruiken we bij de HAN 2.000.000 wegwerpbekers per jaar. Daar willen we uiteindelijk helemaal vanaf.”

Afval storten – recyclen – hergebruik - geen afval

Zo hebben zowel Marije als Sander nog meer ambitieuze plannen. Om niet alleen bij de HAN een verschil te kunnen maken, kijken ze daarom ook naar intensieve landelijke samenwerkingen op het gebied van afvalscheiding- en reductie. Marije: “We zitten regelmatig om de tafel met partners en duurzaamheidscoördinatoren van hogescholen door het hele land.”

De ‘Ladder van Lansink’ speelt dan een voorname rol. Marije wijst op de poster die naast haar in de ruimte hangt. “Bovenaan staat preventie, want het beste is dus om überhaupt geen afval te produceren. Daarna komt hergebruik, dan recycling en zo verder tot je bij afvalstorten komt.”

“Uiteindelijk willen we zo veel mogelijk bezig zijn met preventie, om zo de totale afvalproductie te verminderen”, voegt Sander toe. "In dat streven zijn de nieuwe afvalunits al een flinke stap in de goede richting."

Meer weten

Over duurzaamheid op de HAN

Voor de HAN is duurzaamheid geen modegril. Al jaren werken we aan een programma voor geïntegreerde duurzame ontwikkeling van onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Dat doen we met de zwaartepunten Slim, Schoon en Sociaal, die aansluiten op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

HAN Kapittelweg 35