In memoriam Ap Hilhorst

In de vroege ochtend van zaterdag 10 december is collega Ap Hilhorst op 57-jarige leeftijd overleden. Ap was al enige tijd ongeneeslijk ziek. Uiteindelijk kwam zijn overlijden alsnog abrupt. Ap is in rust overleden, in nabijheid van zijn naasten. Ap was de man niet om patiënt te zijn; in die zin is een langere lijdensweg hem bespaard gebleven.

131728 Witte vlag met HAN logo tijdens de open dag

Ap Hilhorst

Een onuitwisbare indruk

In de 7 jaar dat Ap zich heeft ingezet voor de opleiding Ergotherapie en APS, heeft hij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Zowel bij collega’s, waar vele persoonlijk en professionele vriendschappen zijn gesloten, als bij studenten. Voor studenten was Ap een bijzonder fijne docent. Ap had ook een rijk netwerk buiten de HAN.

Ap had een centrale plek in de opleiding. Ap zijn benadering was energiek, persoonlijk en recht voor zijn raap. Met zijn eigenwijsheid en vrolijke noot wist hij anderen aan zich te binden. Ap zijn directe benadering ging samen met warme betrokkenheid en innemendheid. Je wist wat je aan Ap had, dat maakte hem tot een geliefde collega en docent.

Ap was een en al ergotherapie. Een rolmodel in de kern van het beroep, namelijk: meedoen, mee blijven doen, oog voor het domein arbeid en gedragsverandering en dat alles met een participatieve benadering. Daarin heeft hij stenen verlegd. Indruk maakte Ap daarom juist in de manier waarop hij zijn ziekte droeg. Anderen daarin steeds betrekkend, open en eerlijk, geestig en diepzinnig: een en al mens, voorbeeldmatig.

Condoleanceruimte en samenzijn

In de loop van maandag 12 december zal B0.05 op Kapittelweg 33 dienen als condoleanceruimte. Deze ruimte blijft in ieder geval tot en met vrijdag 16 december daarvoor geopend.

Op dinsdag 13 december is er een fysieke bijeenkomst op de HAN om samen stil te staan bij het verlies. De bijeenkomst vindt plaats van 11 tot 12 uur in B1.06-B1.08.

De uitvaart vindt plaats op zondag 18 december.

We gaan Ap missen! We wensen zijn naasten veel sterkte toe.

Marieke Rothuizen-Lindenschot en Menno Pistorius
Namens MT Academie Paramedische Studies (APS)