'Je hebt genoeg baangarantie als pedagoog in het werkveld'

Werken in het onderwijs, de jeugdzorg of doorstuderen op de universiteit. Waar zijn alumni van HAN Pedagogiek terechtgekomen na hun studie? Op de Open Dag gingen oud-studenten in gesprek met studiekiezers. Met die baangarantie zit het in ieder geval wel goed.

468339 Pedagogiek_Open-Dag-Alumni-bijeenkomst_2022

De 4 alumni hadden geen probleem met het vinden van een baan na hun studie. Maud, Suzanne, Sjoerd en Marijn doorliepen al een waardevolle carrière. Zo heeft Marijn (24) een periode gewerkt als ZZP’er in de jeugdzorg. “In de ambulante begeleiding bij kinderen en jongeren die thuis of op school vastlopen.” Waar je kunt werken als afgestudeerd pedagoog is heel divers. Een zekerheid is dat de expertise nog meer gewenst is.

Binnen het gezin

“Meervoudige partijdigheid is heel belangrijk”, geeft Sjoerd (25) aan. Als gezinsbehandelaar komt hij regelmatig bij mensen thuis. “De verschillende culturen, dat is heel leuk.” Meervoudige partijdigheid is een belangrijk onderdeel in zijn werk. Primair ligt de focus op de ontwikkeling van het kind, maar om die ontwikkeling te stimuleren heb je de ouders nodig. “Een dag is nooit hetzelfde.”

Een toekomstig student vraagt over heftige situaties bij gezinnen thuis: “Wat doe je als je een soort van overvallen wordt?” Maud (27) vertelt over verwachtingsmanagement, het voorkomen van moeilijk situaties: “Ouders betrekken bij het verhaal, transparante communicatie, soms hebben ouders hele hoge verwachtingen. Het is belangrijk om hun dan even te laten.” Sjoerd geeft aan dat je op het moment zelf “moet blijven investeren in het contact.”

Vangnet

“Wat is jullie vangnet?”, vraagt een betrokken vader in het publiek. In een intieme setting zijn geïnteresseerde potentiële nieuwe studenten samengekomen met hun net zo enthousiaste ouders. Belangrijk voor hun is dat zoon of dochter ‘later’ goed terecht komt. Binnen HAN Pedagogiek is daar veel aandacht voor. Omdat het werk soms heftig kan zijn, is het essentieel om elkaar te ondersteunen. Maud geeft aan dat trainingen gericht op het omgaan met agressie en huiselijk geweld onderdeel zijn van de studie. “Je werkt dan samen met acteurs en ervaringsdeskundigen om zo realistische situaties te creëren.”, zeggen ze gezamenlijk. Daarnaast is intervisie, supervisie en direct contact met je collega’s ook een onderdeel van je baan.

468338 Pedagogiek_Open-Dag-Alumni-bijeenkomst-groep-alumni_2022
Alumni HAN Pedagogiek (v.l.n.r.) Suzanne, Sjoerd, Maud en Marijn

Onderwijs

Binnen het onderwijs is een grote rol weggelegd voor HAN Pedagogiek. Suzanne (26) zegt hierover: “We sparren met docenten om te kijken wat heeft de leerling nodig heeft.” Als professional ga je individueel aan de slag met leerlingen. Maud: “één-op-één contact, zodat je per leerling zorgt dat hij of zij zich goed ontwikkelt.” Een groot verschil met de rol van docenten binnen het onderwijs.

Kleine dingen samen

“Ik kreeg een keer een doos chocolade, omdat een kind nu veel beter slaapt”, vertelt Sjoerd. “Ouders zijn vaak erg blij dat er gestart wordt met de ondersteuning.” Het werk is uitdagend, maar geeft daardoor ook veel voldoening. Suzanne vult aan over de toenemende vraag naar pedagogen: “Er zijn na corona veel zorgen over het welbevinden van jongeren.”

De mooiste uitspraak van de bijeenkomst was van Marijn: “De kleine dingen samen zorgen een half jaar later voor iets groots.” Zij haalt voldoening uit de kleine stappen. Die later zorgen voor onverwacht succes. “Iemand die ik begeleidde deed eindexamen. Tegen alle verwachtingen in had zij het tóch gehaald.”

Geniet!

“Het is leuk, daarom ging de studie me goed af”, zegt Suzanne over HAN Pedagogiek als afsluiting van het gesprek. Marijn vult aan met: “Het komt wel, maak je niet druk.” Het belangrijkste advies delen ze alle 4: “Ga ervan genieten!”