Inventing Tomorrow: pitch je oplossing

Wetenschapsfilmfestival InScience verhuist naar het voorjaar. Daarom is deze november-editie eigenlijk een halve. Editie 7,5, om precies te zijn. Het festival kijkt daarin terug met de meeste opvallende, inspirerende films van de afgelopen periode. Een van die films is Inventing Tomorrow.

465206 3 pitches van HAN studentenprojecten tijdens InScience.

Onderzoekende geesten

In deze documentaire worden een aantal jongeren gevolgd die aan een wetenschapswedstrijd in de Verenigde Staten deelnemen. Ze komen uit allerlei verschillende landen en hebben hoge verwachtingen van hun bezoek. Ze zijn kritisch, leergierig en willen bovenal een probleem dat zij in hun eigen buurt herkennen, oplossen.

Die problemen zijn ontstaan door menselijk gedrag. Of het nu gaat over afvallozing in zee bij de winning van tin, extreme watervervuiling waardoor meren volledig dichtgroeien en droogvallen of het verminderen van giftige stoffen in de lucht of de grond, de problemen zijn door menselijk handelen ontstaan.

De vreugde en teleurstellingen die de jongeren ervaren in hun tijd in de Verenigde Staten is tekenend voor de successen en tegenvallers die er in zo’n project kunnen voorkomen. Eén ding dat de studenten in de film gemeenschappelijk hebben is dat ze allemaal vol voor hun onderzoek – en opleiding – blijven gaan. Ze willen een verschil maken.

465206 3 pitches van HAN studentenprojecten tijdens InScience.
Studenten presenteren hun project op InScience

Studentenprojecten

Ook op de HAN zijn er tal van studenten die het verschil maken. Na afloop van de film zijn er studenten van 3 HAN-projecten die met een pitch hun ideeën presenteren. Ook bij hen is het uitgangspunt telkens weer dat er een belastend probleem voor onze samenleving is, in welke vorm dan ook, waar zij aan een oplossing willen bijdragen. We stellen ze aan je voor:

Grønnehage

Grønnehage is een studentenproject gericht op verkoeling in stedelijke gebieden. Een zitplek die in de steeds hetere zomers voor verkoeling van een (verstedelijkt) gebied kan zorgen. De studenten hebben aan de hand van een modulair systeem – een systeem dat op vele manieren is op te bouwen – allerlei visuele prototypes van dergelijke banken ontwikkeld. Eén is er nu in het echt te zien. Die bank wordt binnenkort op de HAN geplaatst. Met begroeiing die goed is voor de biodiversiteit, een ruimte die schaduw en verkoeling verzorgd en een intelligent irrigatiesysteem dat de bank tot 2 maanden van water kan voorzien is Grønnehage een toevoeging aan een groene en gezonde samenleving.

HAN Hydromotive

Al jaren werkt het team van HAN Hydromotive aan een waterstofauto. Dat doen ze zelfstandig, waarbij ze kijken hoe ze duurzaamheid aan efficiëntie kunnen koppelen. Om hun onderzoek naar verbeteringen voor de auto te financieren, nemen ze deel aan wedstrijden. Zo eindigde het team onlangs als 3e in de Shell Eco-marathon, als enige hogeschooldeelnemer in een veld vol universitaire teams. Waterstof is een uitstekende energiegeleider, en met regelgeving in aantocht die de verkoop van auto’s die fossiele brandstof gebruiken verbiedt, zal de ontwikkeling van de waterstofauto een grote vlucht nemen. En wat wil je, het Hydromotive team rijdt met hun auto op 1 liter waterstof nu al bijna 900 kilometer.

Edibles

Wegwerpbeker, -borden, -bestek en rietjes. Vanaf 2024 mogen ze in Nederland niet zomaar meer worden gebruikt. De hoogste tijd om te werken aan duurzame artikelen dus. Edibles is een van de projecten die dat doet. De studenten binnen het project werken aan een oplossing met echt eetbare alternatieven. Het team werkt hard aan het rendabel maken van hun product, evenals de verdere ontwikkeling ervan. Zo zijn er op dit moment al eetbare koffiebekertjes en bestek.

Over

InScience 2022 - Amazing Discoveries

Op 4 en 5 november vond InScience Amazing Discoveries plaats, met de 7 meest indrukwekkende en memorabele films uit de geschiedenis van het filmfestival. Van geestverruimende reizen in de interstellaire ruimte tot ethische uitdagingen in cryogene technologie, ontroerende portretten van legendarische wetenschappers en geanimeerde verkenningen van de filosofie – InScience had weer een reeks films en talks in petto. In het voorjaar is een er weer een nieuwe editie. Ben jij daarbij?

461943 InScience 2022: Amazing Discoveries

The Peacemaker

Ook associate lector Erik Jansen deed actief mee aan deze editie van InScience. Lees er meer over op SAM.

462336 Still uit de film The Peacemaker - InScience 2022