Van breien in de klas tot professionele zeggenschap

De HBO-V bestaat 50 jaar! De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Hogeschool Utrecht (HU) markeerden deze mijlpaal op 22 september met een feestelijk lustrum, getiteld HBO-Vestival. Studenten, alumni, (oud-) medewerkers en relaties konden in Nijmegen terecht op een zonovergoten festivalterrein bij de Vasim en de Utrechtse bezoekers waren welkom in een feestelijk aangekleed Beatrix Theater.

448658 Festivalterrein Vasim lustrum Verpleegkunde september 2022.

Een stukje geschiedenis

Voor de jongeren onder ons: vroeger leidden de ziekenhuizen zelf de zusters en broeders op. Na de Mammoetwet werd dit zogenaamde inservice-onderwijs echter omgezet in ‘generalistisch’ dagonderwijs op twee niveaus: mbo en hbo. De voorgangers van de HU in Leusden en de HAN in Nijmegen waren de eerste twee plekken waar de hogere beroepsopleiding Verpleegkunde in 1972   werd aangeboden.

TOEN-NU-STRAKS

Het thema van het lustrum was dan ook TOEN-NU-STRAKS. Hoe hebben het vak en de opleiding zich de afgelopen decennia ontwikkeld? Bekijk hier de trailer, waarin diverse generaties HBO-V’ers aan het woord komen.

Keynote speaker: Evelyn Finnema

Het middagprogramma werd in Utrecht afgetrapt door Evelyn Finnema. In Nijmegen konden de aanwezigen aansluiten via een video wall. Finnema is Chief Nursing Officer bij het ministerie van VWS, hoogleraar Verplegingswetenschap en Onderwijs aan het Universitair Medisch Centrum Groningen en lector bij Stenden Hogeschool. Haar bijdrage ging niet alleen over het versterken van professionele identiteit. Finnema: “Je moet weten waar je voor gaat en waar je voor staat. Wat je wél en niet kunt en waar je wel en niet verantwoordelijk voor bent."Maar Finnema had het ook over verpleegkundige zeggenschap. Dat betekent dat verpleegkundigen de kans krijgen en nemen om inspraak en invloed te hebben wanneer het hun vak en/of werk en verantwoordelijkheden betreft. Met de woorden van Finnema: “Heb invloed!”

Workshops

De (oud-)medewerkers, alumni en relaties in Nijmegen in Utrecht volgden daarna hun eigen programma. Er waren workshops over verpleegkundig leiderschap, lessen uit de coronazorg, over de bijdrage van technologie, professionele identiteit, de toekomstige zorg en zorginnovatie.

Leiderschap

HAN-docenten Marie-Thérèse Pannekoek, Elma Vos en Ilvy Leenders geven les aan de deeltijdopleiding Verpleegkunde. Herkenden zij elementen van de workshop over verpleegkundig leiderschap? “Onze deeltijdstudenten stappen eerder uit hun comfort zone dan vroeger. Dat is ‘where the magic happens’. We dagen hen als opleiding ook wel meer uit. Ze krijgen opdrachten, in samenwerking met de praktijk, waar ze direct wat aan hebben, maar waarbij ze ook iets voor het voetlicht moeten brengen. Daarbij struggelen de studenten met de term leiderschap, wat in hun ogen soms gezien wordt als het zijn van een leider. We proberen hen binnen de opleiding alle facetten van verpleegkundig leiderschap te laten zien en laten de studenten hiermee experimenteren.”

Reünie

Voor velen had het lustrum het karakter van een reünie. Diverse generaties kwamen samen. Wijkverpleegkundige Ramona van den Arend van Buurtzorg: “Ik ben 12 ½ jaar geleden afgestudeerd en heb nog steeds contact met oud-klasgenoten. Eén keer in de zoveel tijd gaan we een hapje eten.” Elkaar terugvinden en bijpraten was dan ook voor veel alumni een reden om naar het HBO-Vestival te komen, waarbij veel herinneringen werden opgehaald. “Ik herinner me dat studenten in de klas zaten te roken en te breien” aldus een HBO-V’er van het eerste uur.

Feestavond

Na de workshops sloten honderden studenten aan en kwamen de verpleegkundigen in spe en de oude rotten in het vak samen. Zij genoten van een ruime keuze aan streetfood, live muziek en cabaret. Een groepje Nijmeegse studenten: “We kunnen niet geloven dat alles gratis is en dat er zoveel keuze is aan hapjes en drankjes. Ook de VR-bril, de photobooth en de band zijn echt heel goed. De locatie is heel tof, echt supergezellig.”

Beelden

Benieuwd naar de foto’s? Bekijk ze hier. Wil jij weten hoe het er in Utrecht aan toe ging? Kijk dan hier.