Oplossing voor de krappe arbeidsmarkt

Een grafisch ontwerper, een manager van McDonald’s, een apotheekassistente en een politieagent. Een groep Limburgers schoolt zich om voor forensische zorg. Zij starten met de duale opleiding Social Work aan de HAN. Een oplossing voor de Rooyse Wissel om nieuwe medewerkers te vinden.

28690 student praat tegen anderen

Krappe arbeidsmarkt

De medewerkers werken 3 of 4 dagen in de week als sociotherapeut op een afdeling van de Rooyse Wissel en volgen daarnaast 1 dag per week de opleiding Social Work bij de HAN. Dit opleidingstraject is 1 van de antwoorden van de Rooyse Wissel om nieuwe medewerkers te vinden op de krappe arbeidsmarkt.

Op maat gemaakte opleiding

Net als veel organisaties heeft de Rooyse Wissel,aanbieder van forensische zorg, last van de krappe arbeidsmarkt. Er is behoefte aan nieuw, gemotiveerd en goed geschoolde medewerkers. De markt van zorginstellingen is krap. Daarom heeft de Rooyse Wissel met de HAN een op maat gemaakte opleiding ontwikkeld, passend bij het werken in een tbs-kliniek. Voor mensen die graag bij de organisatie willen werken, maar niet de juiste opleiding hebben. De duale opleiding duurt 4 jaar. Na de start in september 2022 begint een 2e groep medewerkers in februari 2023.

De Limburger

Van medewerker natuurbegraafplaats naar sociotherapeut bij De Rooyse Wissel. De krant De Limburger sprak 2 van deze nieuwe medewerkers en vroeg naar hun verhaal. "Ik zocht een vak met een menselijk gezicht", vertelde Luuk. Bekijk het artikel op hun site (betaald) of in de krant.