"Ja, maar ik heb geen overhemd aan!"

“Ja, maar ik heb geen overhemd aan!” Dat is één van de reacties van de studenten van de voltijdmaster Circulaire Economie als hen gevraagd wordt of ze even de les willen onderbreken om hun toekomstige opdrachtgevers te ontmoeten. Die zijn namelijk in hetzelfde gebouw (Groenewoudseweg 1 te Nijmegen) samengekomen voor een voorlichting.

Opstart master Circulaire Economie in Nijmegen op 14 september 2022

Een golf van enthousiasme

Overhemd of niet, blouse en pantalon of niet, de studenten dóen het! En hoe! Een golf van enthousiasme gaat door de zaal als ze binnenkomen. In no time gonst het van de levendige gesprekken. En als je denkt dat de studenten en opdrachtgevers al weten wie met wie gaat samenwerken aan de transitievraagstukken, dan heb je het mis. De studentduo’s worden pas over een week samengesteld en gekoppeld aan de werkveldpartners.

Extravert of bedachtzaam

Frank Croes, programmamanager Circulaire Economie, legt tijdens de voorlichting aan de opdrachtgevers uit hoe dit zit. “We kijken niet alleen naar de vakinhoudelijke achtergrond van de studenten – en die is uitermate divers – maar ook naar de persoonlijkheden. Hoe kan bijvoorbeeld de meer introverte, bedachtzame student een ander aanvullen die vlug in de handeling schiet?”

Change agent

Didier Piets (docent) vertelt hoe verschillend de taal is die de studenten spreken met hun totaal verschillende achtergronden: “Laat de commercieel econoom en de bouwkundige elkaar maar eens verstaan!” Dat is een uitdaging die niet uit de weg gegaan wordt, want “bovenal leiden we op tot change agent”, benadrukt Ellen Burger, coördinator van de master. En een change agent kan verbinden.

Leiderschap

De transitie naar duurzaamheid gaat namelijk over veel meer dan alleen over circulariteit en technische innovatie. Net zo belangrijk is of je de mensen in een organisatie kan ‘meekrijgen’. “De principes van persoonlijke ontwikkeling en duurzame ontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden”, licht docent Sietske Smulders Dane toe. Daarom de grote aandacht voor transformationeel leiderschap.

Feedback met effect

De opdrachtgevers luisteren aandachtig, ook naar de uitleg van docent-onderzoeker Frank de Feijter over hoe we het onderzoek vormgeven en opvallend is nog de uitspraak van docent Elisabeth Brand dat “feedback vanuit de organisatie het grootste effect heeft op de studenten.” Dit krijgt ook zeker zijn beslag in het reflectieportfolio dat naast het masterportfolio wordt opgeleverd.

Samengevat: we gaan voor een boeiend en vruchtbaar jaar van samenwerken. Dank aan de opdrachtgevers voor de grote opkomst!

Ook met ons samenwerken of zelf de master volgen?

Meer informatie

Denk je nu: misschien is die master Circulaire Economie ook iets voor mij, neem dan een kijkje op onze opleidingspagina's:

Of zoek je naar mogelijkheden om als werkveldpartner met ons samen te werken aan een transitievraagstuk? Die zijn er!

• E-mail: cmw@han.nl
  • Telefoon: 026 369 10 05