“Ik zal mijn verliefdheid op mijn eerste ontwerp wel eens moeten loslaten”

Een spetterende start van het 2e studiejaar van de deeltijdmaster Circulaire Economie. Want deze start vindt plaats op de plek waar gezinnen ‘een spetterende dag’ wordt beloofd. Zo staat het in ieder geval op de website van het Nederlands Watermuseum, dat zich aan de rand van het fraaie Arnhemse Sonsbeekpark bevindt.

d5b1c39a-0cfa-11ee-be09-02565807075b Tijdens de opstart van de deeltijdmaster Circulaire Economie een sessie in de educatieruimte van het Nederlands Watermuseum. 9 September 2022.

Hoosbuien

Maar: het Nederlands Watermuseum wil meer dan bezoekers een prettige dag bieden. Het wil ook volwassenen en kinderen bewust maken van de waarde van water. En via deze bewustwording bijdragen aan gedragsverandering. “Nu we geconfronteerd worden met lange periodes van droogte afgewisseld door hoosbuien, zijn we dit alleen maar belangrijker gaan vinden”, leidt waarnemend directeur Monique Verber de dag in.

Vraag aan de studenten

Aan de studenten, verzameld in een projectruimte op de 1e verdieping van het museum, stelt ze de vraag om mee te denken over hoe het best de doelgroep van 8- tot 14-jarigen bereikt kan worden. ”Hoe kunnen we kinderen en jongeren enthousiasmeren om de waarde van water te ervaren?" Dan is het de beurt aan docenten Frank de Feijter en Hilde de Groot. Zij geven een korte inleiding op Design Thinking, want dat wordt het instrument voor deze dag.

Ontwerp voor een oplossing

Na enkele slides is helemaal duidelijk wat het voordeel is van DesignThinking: het is een manier van denken die je kan helpen om uit vaste patronen te stappen en om je te verplaatsen in de verschillende doelgroepen bij een vraagstuk. Precies dit instrument zullen de studenten inzetten tijdens het tweede jaar van hun studie, waarin ze werken aan een ontwerp voor een oplossing van een duurzaamheidsvraagstuk van de organisatie waar ze werkzaam zijn.

Waarde van Design Thinking

Als de studenten hun ‘persoonlijke schild’ presenteren waarvoor ze een half uur krijgen om het te maken, blijkt al de waarde van Design Thinking. De één verwacht dat dit zal helpen om te voorkomen dat hij teveel solo zal opereren, de ander zegt: “Ik kan nu niet te vlug naar mijn doel schieten” en de derde: “Ik zal mijn verliefdheid op mijn eerste ontwerp wel eens moeten loslaten”.

Een meteen uiterst praktische, creatieve en samenwerkende start van het tweede jaar van de master Circulaire Economie! Met dank aan het Nederlands Watermuseum voor de ontvangst en de samenwerking!