Professional Doctorate gaat van start

Op het congres van de Vereniging Hogescholen presenteerden onderwijsminister Robbert Dijkgraaf en voorzitter Maurice Limmen de 7 domeinen waarin pilots van het Professional Doctorate (PD) van start gaan.

347963 Lo-res. Groep van 4 studenten in overleg aan tafel in algemene ruimte HAN.

Hogescholen starten begin 2023 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate (PD). Dit traject maakt een doorlopende leerlijn in de beroepskolom mogelijk: van associate degree en bachelor via master tot doctorate. De pilots starten in deze domeinen:

• Energie & Duurzaamheid
  • Gezondheid & Welzijn
  • Leisure, Tourism & Hospitality
  • Maritiem
  • Kunst & Creatief
  • Onderwijs
  • Techniek & Digitalisering

Tot 2025 krijgen deze domeinen de ruimte om te starten met de PD.

Onderzoekende professional

Het hbo gaat aan de slag met een nieuwe beroepsopleiding, waarmee het de grenzen van het beroepsonderwijs wil verleggen. De nieuwe Professional Doctorate is van gelijkwaardig niveau als een universitaire PhD, maar heeft een ander karakter en een andere, internationaal erkende titel: PD.

Voorzitter Maurice Limmen noemt het een belangrijke stap: “Een promotietraject bij een universiteit leidt op tot een professionele onderzoeker, terwijl het Professional Doctorate in het hbo opleidt tot een onderzoekende professional. Het hbo leidt tenslotte professionals op voor de arbeidsmarkt”.

Meer informatie over het Professional Doctorate lees je op de website van de Vereniging Hogescholen