Veel animo voor 'Kijkje in de klas' en 'Meet the teacher'

Hoe is het om echt voor de klas te staan? En hoe ziet een dag van een leraar eruit? Sinds maart 2021 biedt de Academie Educatie samen met regionale onderwijspartners twee extra studiekeuzeactiviteiten aan aan studiekiezers waarmee ze kunnen ontdekken of het leraarschap bij hen past.

259588 2 ALPO studenten kijken elkaar lachend aan

Meet the teacher

Voor studiekiezers die een leraar weleens het hemd van het lijf willen vragen, organiseert de Academie Educatie 'Meet the teacher'. We regelen voor de studiekiezers een (online) één-op-ééngesprek met een leraar naar keuze, zodat zij al hun brandende vragen kunnen stellen. Hoe is het bijvoorbeeld om voor een groep kleuters te staan of om wiskunde te geven aan pubers? En hoe zit het eigenlijk met de arbeidsvoorwaarden? Heb je echt zo vaak vakantie?

Een fijne ervaring waar ik veel aan heb gehad. De docenten stonden er erg voor open om iemand mee te laten kijken en veel te vertellen over hun werk.

Kijkje in de klas

Proeft iemand toch liever de sfeer in een klas? Dat is ook mogelijk! Docenten zetten de deuren van hun lokaal open voor een Kijkje in de klas. Door het vak echt te beleven merken de deelnemers of het docentschap bij hen past, zodat ze een goede studiekeuze kunnen maken.

Ik vond het heel waardevol om een kijkje te mogen nemen. Nu heb ik echt kunnen ervaren hoe de lessen gegeven worden en hoe het er in de klas aan toe gaat.

Steeds meer scholen

De activiteiten zijn vorig jaar gestart met voornamelijk basisscholen in Arnhem en middelbare scholen in Nijmegen en Doetinchem. Recent hebben is er een mbo school toevoegd aan het inschrijfformulier. Ook lopen er gesprekken met po- en vo-scholen in Noord-Brabant over deelname, aangezien er ook uit die provincie aanvragen bij ons binnenkomen. En er is goede hoop dat er binnenkort meer basisscholen uit Nijmegen toevoegd kunnen worden. 'Daar zijn we erg blij mee' zegt Derby Wanders, coördinator van beide projecten vanuit de HAN. Het geeft aan dat het we gezamenlijk het lerarentekort willen aanpakken en een goed beeld willen geven van het beroep.'

Steeds meer deelnemers

De aanmeldingen voor de oriëntatieactiviteiten lopen door. In aanloop naar de inschrijfdeadline voor de lerarenopleidingen (1 mei 2022) zijn er veel nieuwe aanvragen binnengekomen. Tweederde van de deelnemers kiest voor een activiteit in het basisonderwijs. Bij het voortgezet onderwijs is het opvallend dat er een voorkeur is voor de exacte vakken, waarschijnlijk vanwege de baanzekerheid die daarbij verondersteld wordt. Deelnemers bestaan uit middelbare schoolverlaters maar ook carrièreswitchers.

belangrijk orientatiemoment voor studiekeuze

De deelnemers zijn heel positief! Zij geven aan dat de activiteit een belangrijke oriëntatiemogelijkheid is die helpt bij het maken van een geïnformeerde studiekeuze. Ze hebben dankzij 'Kijkje in de klas' en 'Meet the teacher' een goed beeld gekregen van het vak. De meesten zijn nu zeker van hun keuze voor een lerarenopleiding. Slechts een enkeling geeft aan dankzij deelname te weten dat het docentschap juist niets voor hem/haar is.

Deelnemen of meer weten?

De activiteiten worden het hele jaar aangeboden door de HAN Academie Educatie in samenwerking met regionale onderwijspartners. Heb je vragen over deze activiteiten? Kijk dan eens op de activiteitenpagina. Of stuur een email naar leraarworden@han.nl.