Opening tentoonstelling 'De verbindende werking van kunst'

Op vrijdag 8 april zal de tentoonstelling 'De verbindende werking van kunst' worden geopend op de HAN Campus in Nijmegen. De kunstenaars zijn aanwezig met koffie, thee en muziek. Iedereen is van harte uitgenodigd bij deze opening aanwezig te zijn waarbij het zeer interessant kan zijn om met de kunstenaar in gesprek te geraken over zijn/haar werk.

c4d47232-0ced-11ee-907a-02565807075b Centre for creativity. Jonge mensen met kleurstof. Smal.

Samenwerking HAN Social Work & Papillon

Deze tentoonstelling wordt op 8 april om 16 uur geopend in de D-vleugel van de Kapittelweg 33 en is tot stand gekomen door een samenwerking met “Papillon”, een instelling voor sociaal- therapeutische hulp en advies in Kleve, Duitsland en de HAN-opleiding Social Work.

De deelnemers aan deze tentoonstelling zijn kunstliefhebbers en uitvoerders met en zonder gezondheidsproblemen en of beperkingen.

Het doel van de deelnemers is om projecten in het creatieve, en mediale gebied te ontwikkelen, te organiseren, om zodoende het individu een stem te geven en uitdrukkelijk om nieuwe ontmoetingen, nieuwe contacten te zoeken.

Waar gaat de tentoonstelling over?

Deze tentoonstelling gaat over de samenwerking van kunstgeïnteresseerden en kunstuitvoerenden waarbij maatschappelijk participatie een belangrijk thema is. Maatschappelijke participatie door begrip, verbeeldingskracht, creativiteit en nieuwsgierigheid te bevorderen. Kunst is hierbij een verbindende factor.

In deze tentoonstelling zien we zeer divers werk van zeer diverse mensen die niet geafficheerd willen worden met de psychiatrie. Indrukwekkende portretten, verhalende tekeningen, geschilderde landschappen/ architectuur en assemblages van glas en andere materialen vragen soms bescheiden dan weer bijna schreeuwend om aandacht. De deelnemers zijn zowel autodidacten als ook mensen met een kunstvakopleiding.

De tentoonstellingen op de D-vleugel hebben als doel, de kunstenaars een podium te bieden, studenten en docenten een beeldende inkijk te geven in de wereld van de toekomstige cliënten, aansluiting te zoeken bij themadeel programma’s als “Empowement”en “Mensen en grenzen”, een tegenwicht te bieden aan de soms wat kantoorachtige omgeving van de HAN- campus en als troostende functie voor de gebruikers van de Campus.

Outsiderart

Albert Sanders over de tentoonstelling: "We hoeven de kunstwerken niet perse in een hokje te plaatsen maar vaak spreken we in het kader van beeldende kunst gemaakt door diverse doelgroepen van Sociaal Werk over de zogenaamde Outsiderart".

"Kunst gemaakt door bijzondere mensen met beeldend talent. Soms wel, maar meestal niet geschoold in het maken van kunst. Vaak is er een bijna dwangmatige manier van werken zichtbaar zowel in het proces als in de getoonde thematiek. Men moet maken wat men maakt om zich enigszins te kunnen handhaven."

"Afhankelijk van de doelgroep die de kunst maakt zien we veel expressiviteit en veel gevoel in de kunstwerken voorbij komen. We spreken vaak van zeer oorspronkelijke kunst van zeer oorspronkelijke mensen."

Voor meer informatie, neem contact op met Albert via albert.sanders@han.nl.