Claire Prinsen wint goud op het WK Bandy

Bandy, een sport die lijkt op ijshockey maar dat niet is. Wereldkampioene bandy Claire Prinsen verwoordt daags na het kampioenschap: “Het is veldhockey op het ijs met de regels van voetbal en de tactiek van rugby. Je speelt het met een stick en een bal, er zijn corners, buitenspel en penaltyshots.”

27f39a06-0cf7-11ee-8608-02565807075b Bandy speler Claire Prinsen op het WK in maart 2022. Student logopedie in actie

Afgelopen week reisde deze 3e jaarsstudent Logopedie met haar kersverse bandy-team af naar Växjö/Åby in Zweden. Hét land waar bandy een grote en populaire sport is. Net als in Amerika, Engeland, Zweden, Finland, Noorwegen, China, Rusland en de Oekraïne. “Doordat ons nationale team pas een half jaar bij elkaar is, gingen we ervanuit dat we geen wedstrijd zouden winnen,” denkt Claire terug. Maar het liep anders.

Boem, wereldkampioen

De wedstrijden van het Women’s World Championship 2022 worden gespeeld op ijsbanen zo groot als een voetbalveld, maar het nationale vrouwenteam traint altijd op veel kleinere banen. “Ook daardoor hadden we verwacht laatste te worden. We hoopten één wedstrijd te winnen. Gaandeweg merkten we dat we meer kans hadden dan gedacht en toen kwamen de zenuwen. We bléven winnen. Enkel de laatste wedstrijd kregen we in reservetijd een doelpunt te veel tegen van Engeland. We herpakten ons en versloegen dit team alsnog in de finale. Boem, wereldkampioen.”

Promoveren

Het niveau van bandy dat het damesteam speelt is al hoog, maar door dit kampioenschap promoveren de dames waardoor ze het volgende WK tegen Zweden uitkomen. Dat is andere koek. “Doordat NOC/NSF bandy niet erkent als nationale sport in Nederland krijgt het nationale team geen topsportstatus. Studenten krijgen hierdoor geen vrijstelling om naar trainingskampen of WK’s te gaan. Hierdoor moest ik eigenlijk het WK aan me voorbij laten gaan, maar gelukkig heb ik met mijn stagebegeleider Jolanda Roosen van Hub Oss afgesproken dat ik de gemiste week achteraf in haal.”

In Zweden wonen

Claires studie duurt na de zomer nog een jaar. Ze is voornemens om na haar diploma te verhuizen naar het land van bandy. “Ik ga in Zweden wonen en me daar naast m’n werk verder op bandy richten. Er is daar veel vraag naar logopedisten, dus dat komt goed.”

Ik ga in Zweden wonen en me daar naast m’n werk verder op bandy richten. Er is daar veel vraag naar logopedisten, dus dat komt goed."

Eerste nationale damesteam

In Nijmegen zitten drie bandy-verenigingen en in totaal heeft Nederland ongeveer 100 bandy-leden. Voor de familie Prinsen is het een hele normale sport. “Op mijn 8ste hield ik al van schaatsen. Ik wilde ijshockeyen, maar ik was te tenger. Mijn ouders hoorde iemand over bandy. Ik probeerde het en het beviel, maar op mijn 11de ben ik toch overgestapt op ijshockey. Daar leerde ik het fysieke. Sinds vorig jaar ben ik daarnaast weer gaan bandy-en en pas toen ontstond het eerste nationale bandy damesteam.”

Zus is goaly

Ook Claires 2 jaar oudere zus zit in het Nationale damesteam. Zij is goaly. Opeens lijkt het of iedereen de sport kent. De dochter van docent Fysiotherapie, Lieke Dekkers speelt ook in het Nationale team. En Lieke zelf maakt als fysiotherapeut deel van het begeleidingsteam. Ook zij was vorige week van de partij in het Zweedese Växjö/Åby. Claire: “Wij hadden als enige team een fysio bij ons. En Lieke is zoals ze is, dus hielp ze ook spelers van Engeland en Estland. Mooi he?”