"Het werken in de gehandicaptenzorg is zoals het dagelijks leven: heel normaal, met mensen zoals jij en ik"

Werken aan een praktijkverbetertraject in de gehandicaptenzorg. Wat houdt dat in? Maak kennis met studenten Social Work Veerle ter Wal en Suzanne van Raaij. Ze vertellen je graag over hun project, de samenwerking met Maaike Hermsen en Ida van Asselt-Goverts én over hun band met de gehandicaptenzorg.

0d57ddac-0cf6-11ee-ab03-02565807075b onderzoek-ethiek-van-verbinding_Ambassadeursleergang_foto-Veerle-ter-Wal&Suzanne-van-Raaij_2022

Het onderzoek van Veerle en Suzanne is onderdeel van het project Ambassadeursleergang. Dat hoort bij het lectoraat Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking. Lector Maaike Hermsen en onderzoeker Ida van Asselt-Goverts begeleiden de studenten in hun onderzoekstraject.

Hoe maak je de sector aantrekkelijk?

Daar zijn ze de student-onderzoekers naar op zoek. “Samen met Maaike en Ida, de ambassadeurs van Ambassadeursleergang, het ministerie van Volksgezondheid Welzijn & Sport (VWS) en beroepsverenigingen BPSW, V&VN.” Een eerste bevinding is: veel mensen hebben een verkeerd beeld van de sector. De resultaten van het onderzoek moeten helpen bij het verbeteren van het imago.

Veerle en Suzanne raden aan één verzamelplaats voor informatie te creëren. “Zo kan iedereen gemakkelijk informatie vinden wat een realistisch beeld geeft over de gehandicaptenzorg.” Foto’s, video’s, blogs, flyers, et cetera. “Zoveel mogelijk informatie verstrekken, in verschillende vormen.” Bovendien vindt het duo het belangrijk om de ambassadeurs meer bekendheid te geven. “Zij proberen, net als wij, om de gehandicaptenzorg beter op de kaart te zetten.”

Enthousiast over werken in de gehandicaptenzorg

Suzanne vertelt: “Voordat ik begon had ik mezelf niet kunnen voorstellen in deze sector te gaan werken. Toch vond ik een stage op een kinderdagcentrum waar ik merkte dat ik mijn talenten kwijt kon. De gehandicaptensector is ontzettend breed. Er is altijd wel een doelgroep of bepaalde werkzaamheden die bij je passen. Tijdens mijn stage is ook echt mijn passie voor de gehandicaptenzorg gegroeid. Telkens daag ik mezelf uit om creatief met de situatie of het kind om te gaan. Ik vind het ontzettend leuk om met hen te werken aan kleine doelen om zo telkens kleine succeservaringen te zien.”

Ook Veerle is enthousiast: “Het is een hele diverse groep en dat merk je ook tijdens het werken zelf. Iedereen heeft zo zijn eigen gelukkige momentjes, maar hierbij ook zijn eigen uitdagingen. Het klinkt misschien heel stom, maar het werken in de gehandicaptensector is zoals het dagelijks leven. Het werken in de gehandicaptenzorg is heel normaal, het zijn niet andere mensen dan jij en ik.”

Studenten Social Work Veerle en Suzanne

Duurzaam product

Veerle en Suzanne werkten samen aan een creatief product. Wanneer is de opdracht geslaagd? Veerle en Suzanne: “Ons praktijkverbetertraject is geslaagd als we een stukje kunnen bijdrage aan de imagoverandering van de gehandicaptenzorg. Voor ons houdt dit in dat op een goede manier een realistisch beeld van het imago van de gehandicaptenzorg kunnen tonen. We bieden graag een laagdrempelige plek aan waar iedereen een juist beeld van de gehandicaptensector kan opdoen. We proberen een product te maken dat duurzaam is. Dit betekent voor ons een product dat niet één keer wordt gebruikt, maar op lange termijn bruikbaar is. Wanneer niet alleen wij enthousiast zijn over het project (en dus de gehandicaptensector), maar ook anderen en zij dit product met ons voortdragen, is voor ons het project helemaal geslaagd.”

Heldere communicatie en waardering

Lector Maaike Hermsen en onderzoeker Ida van Asselt-Goverts begeleidden Veerle en Suzanne met het afstudeerproject. Er is voor hen een belangrijke plek binnen het onderzoek van lectoraat weggelegd. “Eigen ideeën en opmerkingen zijn altijd welkom en hiermee wordt ook echt wat gedaan. Dit maakt voor ons dat we ons eigen onderzoek goed kunnen uitvoeren in invullen binnen het onderzoek van het lectoraat. Er wordt mét ons gedacht in plaats van voor ons gedacht. Hierop wordt op een fijne manier feedback gegeven en wordt er gespard over hoe we nu verder kunnen.”

Daarnaast zijn Veerle en Suzanne ook lovend over de manier van begeleiden. “Echt perfect. Dit vertellen we niet om te slijmen, maar vanaf de start van het project worden we volledig meegenomen in hun onderzoek. Er is meteen een heldere communicatie en vragen mogen we altijd stellen, waar snel reactie op wordt gegeven. We worden goed begeleid door Maaike en Ida. Zij zijn ons aanspreekpunt waardoor het voor ons helder is wat we vanuit het lectoraat kunnen verwachten.”

Meer over Ambassadeursleergang

In het kader van het thema vakmanschap en beroepsontwikkeling binnen het programma Volwaardig Leven, de positionering en profilering van begeleiders in de gehandicaptensector, én in het kader van de arbeidsmarktproblematiek heeft het lectoraat Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking onderzoek gedaan naar de ambassadeursleergang voor mbo- en hbo-medewerkers met een verpleegkundige, verzorgende of agogische achtergrond. De leergang is door V&VN en BPSW ontwikkeld.

Klik hier om naar de projectpagina te gaan.