GGIT'er Max haalt z'n hart op bij Techathon

Trainee bij Strukton Worksphere, Max Tonino, heeft een 'Leven Lang Ontwikkelen' hoog in het vaandel staan. Na zijn opleiding Technische Bedrijfskunde aan de Haagse Hogeschool volgt hij de Associate degree Gebouwgebonden Installatietechniek (GGIT) en doet hij een projectmanagementopleiding via zijn werk bij Strukton.

326924da-0cf5-11ee-9ee4-02565807075b GGIT student Max Tonino achter de laptop op de Techathon

"Ik vond technische bedrijfskunde niet technisch genoeg. Daarom volg ik vanuit mijn traineeship bij Strukton de Ad Gebouw Gebonden Installatietechniek (GGIT). We gaan in deze 2-jarige hbo-opleiding van schetsontwerp naar technisch ontwerp. De opleiding zorgt voor een mooie wisselwerking waarin ik de kennis van de opleiding mee naar het werk neem en andersom," vindt Max.

Circulaire oplossingen voor vastgoed

Toen Max' werkgever vroeg of hij mee wilde doen aan de Techathon, was dat niet tegen dovemansoren. Eind november gingen 10 teams tijdens dit live event aan de slag met de opdracht om een nieuwe toekomst te creëren voor het monumentale kantoorgebouw van het Rijksvastgoedbedrijf in Arnhem. Het gebouw aan het Stationsplein-West, dat dateert uit 1955, is in vrijwel alle opzichten verouderd. De uitdaging was om met een circulair en energiezuinig plan voor het gebouw te komen. "De basis van circulair kende ik wel, maar ik had niet zo door dat je ook dingen kunt toevoegen die gemakkelijk te demonteren zijn om elders te gebruiken."

357678 Overzichtsfoto van de de Techathon2021

Mooie rollenverdeling

Max zat in techteam 9 en werkte de hele dag -in een speciaal ter beschikking gestelde ruimte op het IPKW- samen met mensen van de Hanze Hogeschool, Hogeschool Utrecht, ROC Rijn en IJssel en 2 high potentionals van Strukton. "We hadden een mooie rollenverdeling. De 2 mbo studenten Bouwkunde namen de visualisatie voor hun rekening en de 2 duurzaamheidsmedewerkers van Strukton, een werktuigbouwkundige en ik als GGIT-student de werktuigbouwkunde installatie en de werktuigbouwtechniek. Dat liep perfect."

De opleiding GGIT zorgt voor een mooie wisselwerking waarin ik de kennis van de opleiding mee naar het werk neem en andersom."

Eigenaar blijven van spullen

"In ons voorstel probeerden we zoveel mogelijk te leasen bij bedrijven zodat zij eigenaar blijven van bijvoorbeeld een luchtbehandelingskast. De leverancier wil bij lease dat de kast na 20 jaar nog steeds goed is. AIs hij deze na 20 jaar verkoopt, maakt hem dat minder uit. We denken dat bedrijven hierdoor meer gaan nadenken over de kwaliteit van hun eigen spullen."

Veel geleerd

Max is blij dat hij mee heeft gedaan aan de Techathon2021. "Ik heb niet alleen van mijn teamleden veel geleerd, maar ook van de presentaties van de andere teams. Stiekem had ik verwacht dat iedereen met een soortgelijke eindpresentatie zou komen, maar het tegendeel was waar. Er is zoveel mogelijk. Het viel me op dat bedrijven veel meer met circulariteit bezig dan ik dacht. Dankzij de Techathon kon ik de tijd nemen om eens diep in duurzaamheid te duiken. Deze kennis kan ik zowel goed gebruiken in mijn werk als tijdens mijn studie."

Sfeerimpressie Techathon2021