Teach what you preach

De docenten van de lerarenopleidingen van de HAN dienen de hele dag ook als voorbeeld voor 'hun' studenten. Hans Scheltinga is zo'n docent. Hij doceert het vak onderwijskunde en is stagebegeleider. 5 november was de Dag van de Lerarenopleider, en daarom deelt hij zijn ervaringen.

cb121b66-0cf4-11ee-bd21-02565807075b Portret Hans Scheltinga

Als je opgeleid wordt tot leraar, word je omringd met voorbeelden. Je kunt als student van de HAN Academie Educatie het kunstje dus continu afkijken bij de docenten van de lerarenopleidingen. Hans Scheltinga: “De manier waarop ik lesgeef is dus altijd ook onderwerp van de les. Mijn aanpak ligt onder een vergrootglas, zou je kunnen zeggen. Ik moet ‘teach what you preach’ dus echt altijd in praktijk brengen!”

Hoe zou je dat zelf doen?

Scheltinga: “In het onderwijs dat ik verzorg bij de lerarenopleidingen, bij de kopopleiding of bij de minor: 'Docent worden in het VO of MBO' maak ik gebruik van het VELG-model van Swennen, Korthagen, & Lunenberg centraal:

1. Voorbeeld geven
  2. Expliciet maken wat je doet
  3. Legitimeren waarom je doet wat je doet
  4. Gebruiken

Zo moet een goede lerarenopleider (zowel op de opleiding als op de school) dus altijd bereid zijn om uit leggen wat zijn of haar aanpak is én om die te onderbouwen bijvoorbeeld vanuit de theorie. En zonder de laatste stap is het niet compleet; altijd de link naar de praktijk in de school door de vraag ‘hoe zou jij dit zelf doen?’ te stellen. Dat maakt het echt heel leuk om lerarenopleider te zijn!”

"Ik gun iedere docent een student"

“Het is goed dat Velon, de vereniging van lerarenopleiders, aandacht vraagt voor de rol van lerarenopleider door de Dag van de lerarenopleider te initiëren.”, geeft Scheltinga aan. Het is de beste manier om voeling te houden met de onderwijspraktijk. Leraren opleiden doen we samen: zowel de lerarenopleiding als de school. Ik ben er dan ook een voorstander van dat iedere docent van een lerarenopleiding of van een school ook betrokken is bij het begeleiden van stagiaires.”

169392 Kopopleiding Testimonial Hans

Lerarenopleiders ontmoeten?

Wil jij de lerarenopleiders ontmoeten? Kom naar de Open Avond op 17 november.