Snuffelen aan de school waar je straks kunt gaan werken

Leraren-in-opleiding kunnen vanaf nu ook lesgeven aan dierverzorgers- en loonwerkers-in-opleiding bij Yuverta. Het zou zo maar eens hun toekomstige werkgever kunnen zijn. Handig om daar nu alvast praktijkervaring op te doen.

Docent aan tafel bij studenten

Lesgeven aan vmbo'ers en mbo'ers

“Tijdens een lerarenopleiding draait niet alles om het vak dat je gaat geven, je wilt ook ontdekken welke school bij je past", licht Loes Nobbe toe.

Loes werkt bij de Academie Educatie van de HAN en is programmamanager Samen Opleiden. “Als je bijvoorbeeld als docent Nederlands lesgeeft aan de vmbo'ers of mbo'ers bij Yuverta, staat de toepassing van de taal centraal, niet de taal zelf. Dat is dus echt een verschil met het lesgeven aan bijvoorbeeld havo-leerlingen. Belangrijk dat we onze studenten die werkcontext nu ook kunnen bieden.”

3d628fd2-0cf2-11ee-a281-02565807075b Loes Nobbe, academie educatie, programmamanager Samen Opleiden VO-MBO

'Groene' vraagstukken

HAN-studenten kunnen door de samenwerking met Yuverta snuffelen aan een ander soort werkgever: eentje die zich bezighoudt met vraagstukken rondom dierenwelzijn of verduurzaming van landbouw. Na hun lerarenopleiding Engels, economie of bijvoorbeeld Aardrijkskunde kunnen ze straks op deze mbo-scholen in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland aan de slag.

Veel nieuwe, inspirerende docenten

De komende 4 jaar werken we bij de HAN samen met Yuverta en Fontys aan een sterk partnerschap, om veel nieuwe, inspirerende docenten op te kunnen leiden. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen gelooft in deze samenwerking en heeft 'm benoemd tot ‘aspirant-opleidingsschool'. Deze benoeming komt zeker niet uit de lucht vallen. Des te mooier de prestatie, waar ook nog eens een subsidie bij hoort. Deze subsidie zetten we in om nieuwe leraren op te leiden.

Loes: “We leiden onze studenten zoveel mogelijk samen met de scholen op, in partnerschappen. Het gaat dus om meer dan alleen een stageplek. We geven ook samen onderdelen van de opleiding vorm, zoals onderwijskunde. We hopen met dit nieuwe partnerschap verder te bouwen aan de kwaliteit van onze lerarenopleidingen en we zijn benieuwd naar de inzichten die dit partnerschap gaat opleveren."

Op de kaart

Een aspirant-opleidingsschool heeft 4 jaar de tijd om zich op de kaart te zetten. Afgelopen zomer is er een ambitieus ontwikkelplan geschreven, waarin staat hoe Yuverta dit samen met de lerarenopleidingen wil gaan doen. Het ontwikkelplan is door een panel van experts als zeer positief beoordeeld.

3e partnerschap met mbo

Het nieuwe samenwerkingsverband met Yuverta is alweer het 3e partnerschap met een mbo. We werken ook samen met ONMBO en Arnhem & Achterhoek.