De Voedselbank is minder ver van je bed dan je denkt

Magda Lichtenberg is International Relations Officer bij de HAN en werkt sinds anderhalf jaar als vrijwilliger bij de Voedselbank Nijmegen. Het heeft haar kijk op de wereld veranderd. “Het heeft me echt de ogen geopend”.

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Soms zitten ook aan zware tijden een gouden randje. De lockdown was voor iedereen moeilijk, ook voor Magda Lichtenberg. Hobby’s als sport en uitgaan vielen weg. Plotseling bleef een zee van tijd over. Een collega die als vrijwilliger werkte bij de Voedselbank in Nijmegen kwam handjes tekort. Had Magda geen interesse? Wat begon als een probeersel onder het mom van ‘Waarom niet?' bleek een openbaring. Inmiddels werkt ze er al anderhalf jaar met veel plezier.

Buiten je eigen cirkeltje

Iedere 2 weken staat Magda bij het uitgiftepunt van de Voedselbank. “Vanuit een kerk delen we op vrijdagochtend kratjes uit met voedselpakketten. Ik ervaar het als een warm bad. Je komt in contact met een heel kleurrijke dwarsdoorsnede van de Nijmeegse bevolking. Juist dat maakt het werk bij de Voedselbank zo mooi: je komt hele andere mensen tegen dan in je vertrouwde cirkeltje. Dat vind ik heel waardevol.”

De ogen geopend

Het zijn die mensen die Magda een andere kijk op het leven hebben gegeven. “Het werk heeft me echt de ogen geopend. Voorheen waren armoede en de Voedselbank ver van mijn bed. Ik had er toch een bepaald vooroordeel over. Dat vooroordeel is inmiddels verdwenen. Ik hoor verhalen die je normaal niet zou horen. Daardoor weet ik dat armoede helemaal niet zo ver van je bed is als je in eerste instantie misschien denkt. Door simpele pech, een verkeerde afslag of een onverwacht ziekbed kan je leven er plotseling heel anders uitzien. Het kan ons allemaal gebeuren. Dit werk heeft me milder en minder oordelend gemaakt.”

336403 Magda Lichtenberg aan het werk bij de voedselbank

Waardering en baklava

Maakt het niet somber, om al die mensen diep in de ellende te zien zitten? “Nee”, zegt Magda resoluut. “Als vrijwilliger krijg je namelijk ontzettend veel waardering. Ben je een paar weken afwezig geweest, dan word je daarna getrakteerd op een blij gezicht. Hee, je bent er weer! Wij geven tijd en aandacht aan die groep, en dat krijgen we terug. Is er bijvoorbeeld een religieus feest, dan komen ze vaak aanzetten met zelfgemaakte baklava. Ondanks dat ze weinig hebben, willen ze dat dan toch met ons delen.”

Onderlinge verbondenheid

Het werk heeft Magda een positiever mensbeeld gegeven. “Ik zie al gauw het mooie in mensen, hoor. Dit werk heeft dat wel bestendigd. Zeker als ik zie hoeveel onderlinge verbondenheid er bij de mensen is. Cliënten doen onderling ook veel voor elkaar. Is er iemand ziek? Dan komt een ander het pakket halen en levert dat thuis af. En het klinkt misschien gek, maar het mooiste is het natuurlijk als ze helemaal niet meer terugkomen. Dat betekent dat het beter met ze gaat en onze hulp niet meer nodig hebben.”

Geen eindstation

Dat laatste punt wil Magda nog even onderstrepen. “Er wordt vaak gedacht dat mensen het wel makkelijk vinden om elke week gratis eten te komen halen. De Voedselbank is alleen voor niemand een eindstation. Het is een tijdelijke handreiking. De mensen díe komen, hebben het echt nodig. In die zin zou ik iedereen met een vooroordeel willen aanraden eens een middag mee te draaien. Het geeft je een bredere kijk op de wereld, en je gaat minder gauw af op hoe iemand eruit ziet. Nogmaals: de Voedselbank zou zomaar voor iedereen een keer nodig kunnen zijn.”

Je rijkdom delen

Persoonlijke ervaring met armoede heeft Magda nooit gehad. “Ik ben niet opgegroeid in armoede, maar ook niet in rijkdom. Gewoon, niets bijzonders. Tegenwoordig hebben zowel ik als de mensen in mijn omgeving het hartstikke goed. Ik vind het niet meer dan normaal dat je die rijkdom deelt. Je leeft niet voor jezelf alleen. Op het moment dat je iets kán delen: doe daar dan ook moeite voor. Of je nou energie, kennis of geld over hebt: je kunt dat op allerlei manieren terug laten vloeien in de maatschappij. Door die kleine dingen maken we de wereld een beetje mooier voor iedereen.”

Doe mee!

Week tegen Armoede

Meer aandacht voor armoede is heel belangrijk! Tijdens de Week tegen Armoede is er ruimte voor bewustwording, kennisdeling én actie.

Zakgeldproject
Op 11 oktober wordt de nieuwe samenwerking beklonken tussen de HAN, Sam& voor alle kinderen en de RaboFoundation, waarmee het ZakgeldProject in 2 nieuwe regio’s kan worden aangeboden en het initiatief landelijk bekendheid krijgt.

Geld Check
Op 12 oktober en 14 oktober biedt Bindkracht10 in samenwerking met de HAN een Geld Check voor studenten aan belangstellenden aan. Hoe staat jouw financiële situatie ervoor?

Armoede Experience
Op 13 oktober bieden Moedige dialoog Rijk van Nijmegen en de VrijwilligersCentrale Nijmegen samen met HAN-studenten een try-out van de Armoede Experience, in de vorm van een workshop, aan.

Meer weten, bekijk alle activiteiten tijdens de Week tegen Armoede.

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld
Health

Samen sociaal

Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met focus Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal
Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN