Pap of mam, volg gratis webinars over studiekeuze

Als je kind een studiekeuze gaat maken sta je ook als ouder voor een uitdaging. Daarom organiseert oudervoorlichter Daniëlle Vogels van de WUR elk jaar gratis webinars over studiekeuze en studeren in het hbo. Over valkuilen, twijfels, niveau, kosten en meer. De online voorlichtingen zijn gericht op ouders, maar ook voor jongeren interessant.

vader en zoon voorlichting studiekeuze

Daniëlle Vogels is oudervoorlichter bij de Universiteit van Wageningen (WUR) en geeft elk jaar gratis webinars over allerlei onderwerpen rondom studiekeuze en studeren aan het hbo. Denk aan studiekeuzevalkuilen, de keuze tussen hbo en uni, aanhoudende twijfels en kosten en financiering.

De webinars gaan dus niet over een opleiding of een bepaalde hogeschool of universiteit. Ze zijn bedoeld voor alle ouders in Nederland met een kind in de bovenbouw van de havo of het vwo, en jongeren zelf zijn ook welkom. Je volgt de webinars online en kunt daar ook vragen stellen. Ze zijn altijd op een dinsdagavond van 20:00 tot 21:00 uur.

Alle webinars van dit studiejaar zijn inmiddels geweest, je kunt ze nog wel terugkijken.

webinars 2023/2024 terugkijken

• 3 oktober 2023: De grootste studiekeuzevalkuilen.
    Welke vergissingen worden vaak gemaakt in het studiekeuzeproces? Hoe kun jij jouw kind helpen om deze te ontwijken?
    Webinar 3 oktober terugkijken

• 7 november 2023: Belangrijke studiekeuzecriteria.
    Welke voorwaarden zijn voor jouw kind belangrijk bij het maken van een studiekeuze? Wat moet je hierover weten en waar kun je als ouder op letten?
    Webinar 7 november terugkijken

• 12 december 2023: Op welk niveau studeren geeft de beste kansen?
    Wat zijn de verschillen tussen hbo en universiteit? Hoe kun je via het hbo doorstromen naar de universiteit? Wat is het best voor de (studie)loopbaankansen van jouw kind?
    Webinar 12 december terugkijken

• 23 januari 2024: Wat te doen bij aanhoudende twijfel over studiekeuze?
    Hoe kun je helpen als jouw kind blijft twijfelen? Is die twijfel terecht? Kan een tussenjaar een goed idee zijn, en hoe dan?
    Webinar 23 januari terugkijken

• 27 februari 2024: Studiekosten en financiering
    Met welke kosten krijg je te maken als je gaat studeren? Hoe zit het met studiefinanciering en andere mogelijke inkomsten? Hoeveel betaal je als ouder mee?
    Webinar 27 februari terugkijken

• 26 maart 2024: Wat als de studie straks tegenvalt?
    Het 1e jaar is voor veel studenten lastig. Wanneer en van wie kunnen ze hulp krijgen? En wat kun je als ouder dan doen?
    Webinar 26 maart terugkijken

Meer lezen over studiekeuze?

moeder en zoon studiekeuze