Een mobiel spel om gezonder te leven, gebruiken mensen dat?

Hoe stimuleer je mensen met overgewicht om meer te bewegen en gezonder te eten? Een game kan daarin helpen, maar dan moet je die mensen wel overtuigen het spel te gebruiken. Hoe je dat doet, is wat een groep tweedejaars studenten in het iXperium Health onderzoekt.

306815 hbo master studenten checken de telefoon voor overleg
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

De game Digest Inn is een mobiel spel dat de diëtist kan helpen bij de behandeling van een cliënt. De game motiveert gebruikers om hun behandeldoelen te bereiken. Hij moedigt aan. Het spel maakt daarvoor gebruik van een aantal interactieve manieren om een behandeltraject effectiever en leuker te maken. Met je prestaties als gebruiker onderhoud en ontwikkel je namelijk ook je eigen (digitale) hotel.

De serious game maakt daarvoor gebruik van data die een gebruiker ingeeft. Denk daarbij aan informatie over je gezondheid, je beweegactiviteit bijvoorbeeld, en voeding. De gebruiker wordt voor die data en daarmee (behaalde) doelen beloond. En met die beloning kun je jouw hotel pimpen. Hoe meer je doet, hoe meer je voor je hotel kunt realiseren – zoals een nieuwe inrichting voor die zojuist ontgrendelde bruidssuite.

Enthousiasme voor de game

Maar: hoe krijg je mensen zover om een dergelijke mobiele app te gebruiken in een behandeltraject? Dat is de vraag die Sonja van Oers, praktijkdocent bij iXperium Health, aan tweedejaars studenten heeft gesteld. “Het is een probleem waar meer technische innovaties in de zorg mee kampen. Er zijn allerlei technische zorginnovaties beschikbaar, met name op het gebied van apps, maar ze hebben vaak moeite om de gebruiker te vinden. Dat komt omdat het soms lastig is de meerwaarde van deze innovaties in te schatten. Er zijn nog geen richtlijnen voor en in protocollen zijn dit soort nieuwigheden niet opgenomen. Ook tijd en geld zijn vaak een probleem om de meerwaarde te kunnen laten zien.”

Voor Digest Inn is nu dus een groep studenten aan de slag. Zij werken vanuit verschillende studierichtingen aan het project. Daarbij richten ze zich op hoe ze de app wel onder de aandacht van de doelgroep kunnen brengen. Wat is nodig om mensen enthousiast voor een dergelijke game te maken? En hoe zet je ze vervolgens aan dat ook echt te doen? “Dat is nog niet zo eenvoudig, want enkel het spel gebruiken levert niet direct de gewenste resultaten op,” vertelt Sonja. “Het is zoeken naar potentiële gebruikers die begeleiding krijgen van een diëtist, leefstijlcoach of personal trainer. Daar komt bij dat het voor de studenten ook een kennismaking is met een (voor hen nieuwe) vorm van zorgtechnologie en het samenwerken met medestudenten vanuit een ander vakgebied. Die ervaring opdoen is evenzogoed een belangrijk leerdoel.”

Er zijn allerlei technische zorginnovaties beschikbaar, met name op het gebied van apps, maar ze hebben vaak moeite om de gebruiker te vinden."

Game voor kinderen? Nee joh!

Lisanne Berntsen is een van de studenten in het project Digest Inn. Ze studeert Verpleegkunde. “Daar zijn we altijd al veel met leefstijl bezig. Dit project sluit daar mooi bij aan.” Hoewel de groep nog aan het begin van het project staat, hebben ze een concreet doel voor ogen. “We spreken nu met onder meer leefstijlcoaches en mensen voor wie de game gemaakt is. Op die manier hopen we erachter te komen waarom veel mensen terughoudend zijn het spel te gebruiken. Komt het bijvoorbeeld doordat een game als iets voor kinderen wordt ervaren? Omdat het een spel is? Dat horen we wel terug, maar tegelijkertijd zijn mensen die de game hebben geprobeerd wel positief.”

De studenten kijken dus echt naar de behoeften van gebruikers en professionals. “Als het ons lukt met een plan te komen dat werkt om mensen echt enthousiast te maken, dan kan dat wellicht voor veel meer games. Het is nog puzzelen, maar als we daar achter komen, dan is dat heel tof.”

Lisanne werkt met haar medestudenten tot januari aan het project. Dan leveren ze hun plan van aanpak af dat ze presenteren tijdens Ixpitch, een middag van het iXperium Health waar allerlei groepen studenten hun project rondom zorgtechnologie en de inzet ervan presenteren.