4 tips om als student slimmer met je geld om te gaan

Geld, hoe ga je daarmee om? Als student wil je jezelf er eigenlijk geen zorgen om maken – maar aan het eind van je inkomen een stuk maand overhouden is ook niet fijn. Hoe sta jij er financieel voor?

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld

Tijdens de Week tegen Armoede biedt Bindkracht10 je een Geld Check aan. Zij kijken dan met je mee naar jouw financiële situatie en geven je waar mogelijk advies om op een slimmere manier met geld om te gaan. Hieronder delen ze alvast 4 tips.

1. Inkomstenbelasting

Heb je een bijbaan, dan is het een kleine moeite om even te kijken of je nog inkomstenbelasting terug kunt vragen. Wie weet laat je daar nog geld liggen. Wist je dat je dit tot 5 jaar terug kunt doen? Log in met je Digid, vul je gegevens in en kijk of je nog in aanmerking voor een teruggave komt.

2. Geef het door als je inkomen verandert!

Ga je werken en ontvang je zorg- of huurtoeslag, denk er dan aan dat je zelf bij de belastingdienst doorgeeft dat je inkomen verandert. Uiteindelijk komt de belastingdienst er toch wel achter – al is dat dan soms anderhalf jaar later. Heb je pech, dan moet je al je toeslagen terugbetalen. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten! Je geeft je (bruto) jaarinkomen eenvoudig door bij MijnToeslagen.

3. Het huishoudboekje

Het klinkt misschien suf, maar een huishoudboekje kan enorm helpen. Maak eens een begroting van je inkomsten en uitgaven als je moeilijk rond komt. Het geeft je inzicht in waar jij je geld aan besteedt en dus waar je makkelijk – of juist niet – op kunt besparen.

4. Individuele Studietoeslag

Als je door ziekte of een handicap je studie moeilijk met een bijbaan kunt combineren, dan kun je bij de gemeente Nijmegen een Individuele Studietoeslag aanvragen.

Indien je door ziekte of een handicap veel hinder ervaart, dan kan het zijn dat je veel zorgkosten maakt. Het is dan, ook als student, mogelijk gebruik te maken van het gemeentelijke zorgverzekeringspakket (de CAZ). Je betaalt dan relatief veel premie, maar bent uitgebreid verzekerd. Ook eigen risico kun je meeverzekeren.

Geld Check

Wil je meer inzicht in je eigen financiële huishouding of weten wat manieren zijn om op een slimme manier geld te besparen, meld je dan aan voor de Geld Check van Bindkracht10 op 12 en 14 oktober van 14.00 tot 15.30 uur.

Om zeker te zijn van een check, kun je je aanmelden bij Maarten van der Wekken (zonder afspraak kan ook, als er plek is)

336368 Spaarvarken met euromunt, sparen, zakgeld
Doe mee!

Week tegen Armoede

Meer aandacht voor armoede is heel belangrijk! Tijdens de Week tegen Armoede is er ruimte voor bewustwording, kennisdeling én actie.

Zakgeldproject
Op 11 oktober wordt de nieuwe samenwerking beklonken tussen de HAN, Sam& voor alle kinderen en de RaboFoundation, waarmee het ZakgeldProject in 2 nieuwe regio’s kan worden aangeboden en het initiatief landelijk bekendheid krijgt.

Geld Check
Op 12 oktober en 14 oktober biedt Bindkracht10 in samenwerking met de HAN een Geld Check voor studenten aan belangstellenden aan. Hoe staat jouw financiële situatie ervoor?

Armoede Experience
Op 13 oktober bieden Moedige dialoog Rijk van Nijmegen en de VrijwilligersCentrale Nijmegen samen met HAN-studenten een try-out van de Armoede Experience, in de vorm van een workshop, aan.

Meer weten, bekijk alle activiteiten tijdens de Week tegen Armoede.

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld
Health

Samen sociaal

Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met focus Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal
Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN