Nu is het echt: mbo'ers mogen langer twijfelen in het hbo

Ga je na het mbo doorstuderen aan het hbo en bevalt je studie toch niet? Als je nog in je 1e jaar zit, hoef je je basisbeurs, aanvullende beurs én studentenreisproduct niet terug te betalen. Deze wetswijziging gaat in vanaf september 2023.

54925 jongen en meisje studeren voor boekenkast op grond voorzijde

Tot nu toe konden eerstejaars tot 1 februari kijken of de opleiding bevalt. Die tijd wordt voor mbo’ers dus langer: ze mogen 1 jaar lang twijfelen. Daarbij gaat het alleen om de basisbeurs, aanvullende beurs en het studentenreisproduct. Betaald collegegeld krijgen mbo-studenten niet terug.

Studiekosten als drempel

Waarom deze verandering? Sinds het afschaffen van de basisbeurs beginnen minder mbo’ers aan een hbo-studie. Bovendien stoppen ze vaak in het 1e jaar. Studiekosten kunnen een drempel zijn om verder te gaan studeren. De nieuwe regeling om 1 jaar te kunnen twijfelen, moet de doorstroom van mbo-studenten naar het hbo stimuleren.

Steef Woldinga van de HAN

"Geef studenten tijd om te wennen"

Is een langere bedenktijd voor mbo'ers een goed idee? Ja en nee, vindt Steef Woldinga, coördinator aansluitprogramma’s bij de HAN. “Deze nieuwe regeling komt rechtstreeks ten goede aan mbo-studenten en geeft hen meer tijd om hun draai te vinden. Dat is mooi. Daarom staan studentenorganisaties en de Gelijke Kansen Alliantie ook achter het wetsvoorstel. Het nadeel is dat nu misschien het beeld ontstaat dat de route mbo-hbo minder kansrijk is dan de route voortgezet onderwijs-hbo. Dat is absoluut niet het geval.”

d7bdcda2-0cf3-11ee-8518-02565807075b Portretfoto Steef Woldinga, coordinator aansluitprogramma's HAN (bv mbo naar hbo)

Belangrijke rol voor de opleidingen

Ook zijn financiële prikkels niet voldoende om studenten te laten wennen op het hbo. Voor de opleidingen zelf is ook een belangrijke rol weggelegd, zegt Steef: “Ongeacht of studenten van het mbo of het voortgezet onderwijs komen: geef ze vertrouwen en de tijd om een goed beginnend student te worden. Geef bijvoorbeeld niet te snel grote toetsen.”

Oud-student Puck Thoonen

"Een half jaar is ook genoeg"

Een jaar lang twijfelen is niet dé oplossing om te voorkomen dat mbo'ers afhaken, vindt ook Puck Thoonen, oud-student Human Resource Management (HRM). Zij zette de stap naar het hbo na een studie Directiesecretaresse/managementassistent aan het mbo. “Aan de ene kant is het fijn dat je je minder zorgen hoeft te maken over de kosten, als de studie echt niet bevalt. Aan de andere kant wordt het misschien wel erg gemakkelijk om te kijken of een nieuwe studie bevalt. Het is niet echt een stok achter de deur. In mijn omgeving heb ik gemerkt dat je na een half jaar wel meestal wel weet of je het aankunt of leuk vindt.”

cc66c7e2-0cf3-11ee-8e33-02565807075b Mark en Puck Thoonen vertellen over de overstap van mbo en hbo en of die moeilijk is.