HAN leidt 20 Zeeuwse zorgprofessionals op

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de HAN aangewezen om de komende 3 jaar in totaal 20 zorgprofessionals op te leiden in Zeeland. Zij gaan de duale masteropleiding Physician Assistant volgen.

28706 student reanimeert, rest kijkt

De 20 opleidingsplekken worden volledig door de overheid gefinancierd. Dit als compensatie voor het intrekken van het kabinetsbesluit om de marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen.

Eerstelijns zorg verbeteren

In juli 2020 is het adviesrapport ‘Wind in de Zeilen’ geschreven. Het bevat een pakket maatregelen om niet alleen Vlissingen, maar de gehele provincie Zeeland te compenseren voor het intrekken van het kabinetsbesluit. Er worden onder andere maatregelen voorgesteld om de eerstelijnszorg te verbeteren in de provincie. Op basis van dit adviesrapport heeft het ministerie van VWS opdracht gegeven om te onderzoeken hoe dit haalbaar is. Bijvoorbeeld door middel van de inzet van Physician Assistants (PA’s). De resultaten van dit onderzoek hebben het ministerie doen besluiten 20 opleidingsplekken voor de master Physician Assistant volledig te financieren. Dit in een coproductie tussen de beide huisartscoöperaties in Zeeland en de HAN.

Physician Assistant

De HAN-master Physician Assistant is een duaal opleidingstraject van 2,5 jaar. De PA kan taken van onder meer huisartsen overnemen en zo de provincie helpen het personeelstekort in de zorg te verkleinen.

De eerste 7 studenten zijn inmiddels met de opleiding gestart. De studenten volgen 1 dag in de week de opleiding aan de HAN en werken verder in de praktijk in Zeeland. Daar passen ze hun opgedane kennis toe en scherpen die verder aan. De komende 2 jaar zullen nog eens 13 studenten van start gaan. Werving en selectie voor deze opleidingsplekken vindt plaats door de 2 huisartsencoöperaties uit Zeeland, in samenwerking met de HAN.

Meer lezen?

SAM heeft hier een uitgebreid artikel over gepubliceerd: Zeeuwse zorgmedewerkers naar Nijmegen voor master Physician Assistant