Opening van het studiejaar - Hubert Bruls

"Als we de afgelopen periode één ding hebben geleerd, dan is het dat de mens ongeneeslijk sociaal is." Het zijn woorden van Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen, die hij tijdens de opening van het nieuwe studiejaar sprak en waarbij hij de nadruk van samenkomen, -werken, -leren, -onderzoeken en ervaren aanhaalde.

307769 Een uitsnede van het beeld van de Opening van het studiejaar en de HAN Parade. Geplaatst door HB.

Bruls trapte zijn speech af door de hoop uit te spreken dat studenten, docenten en HAN-medewerkers weer een ècht studiejaar tegemoet kunnen gaan. Hij refereerde daarbij aan de studenten die nu hun introductie volgen en hoe goed te zien is hoe graag zij alles weer samen willen doen. Hoe ze snakken naar hun sociale omgeving.

314354 Hubert Bruls, speech tijden HAN Parade opening van het studiejaar

Daarvoor verwees hij terug naar de afgelopen periode van thuisonderwijs en -werken. Naar een gezondheidscrisis die nog niet geheel voorbij is en die zowel economische als sociale gevolgen heeft, waarbij vooral de sociale gevolgen van deze crisis nog niet zijn te overzien. Daarom is het zo belangrijk dat we elkaar weer (meer) kunnen zien. Het is de waardering die we voor 'samen iets doen' hebben die nu, na een periode met veel negatieve ervaringen, enorm duidelijk naar voren komt. De waardering voor iets wat we al hadden en wat nu langzaam weer terugkomt.

Dat de steden Arnhem en Nijmegen weer meer gaan bruisen is enorm belangrijk, aldus Bruls. "Nijmegen is niet hetzelfde zonder alle studenten die er wonen. Ze zorgen voor een bruisende stad met sociale, culturele en economische groei." De aanwezigheid van een hogeschool als de HAN zorgt voor de schakel tussen praktijk en onderwijs. "Een belangrijke schakel tussen ontwikkeling en wetenschap die de basis voor de toekomst legt." Ondernemerschap is daarbij belangrijk, geeft hij aan. "Het gaat om een houding, een attitude, waardoor je nieuwsgiering en creatief blijft".

Bruls vergeet de internationale student niet. Het viel hem op hoe divers een stad als Nijmegen is geworden. Een samensmelting van culturen door alle studenten die aan de HAN komen studeren, die zorgen voor een internationale uitstraling. “Die samenwerking - regionaal, nationaal en internationaal - tussen onderwijs, overheid en het bedrijfsleven is wat we nodig hebben. Het is waar we sterker van worden.”

Genoeg dus om positief vooruit te kijken, besluit Bruls. Iets wat hopelijk - zoveel mogelijk - samen kan.

Opening van het studiejaar

"Een onderzoeksproject houdt niet op bij de grenzen van een discipline of academie. Om verschil te maken moet er cross-disciplinair en cross-sectoraal worden gewerkt."

Lees wat Rob Verhofstad tijdens zijn speech bij de opening van het studiejaar vertelde.

314352 Rob Verhofstad speech tijdens opening van het studiejaar HAN Parade 2021