Sterkere profilering en krachtige onderbouwing

Marieke Klein Entink en Yvonne Aartsen hebben een aantal overeenkomsten. Ze werken allebei in de pleegzorg voor Entrea Lindenhout. Ook zijn ze beide alumni bij de Master Social Work. En samen schreven ze een boek. Of de MSW daarbij hielp? “Absoluut. Je gaat steviger staan met je verhaal”, aldus Marieke.

5c9fa1a2-0cf0-11ee-a1d9-02565807075b Studenten aan het werk tijdens een les

Moeite voor de master

De organisatie stimuleert niet direct om de Master Social Work te gaan doen. “Er was wel een proactieve houding nodig om dit mogelijk te maken. Ik heb zelf de subsidies aan moeten vragen. Maar met deze master ben je direct in de praktijk bezig, in tegenstelling tot een universitaire master“, vertelt Marieke. Yvonne beaamt dit. “Je bent praktisch bezig, ook om jezelf naar een hoger niveau te tillen. Dat heeft echt een toegevoegde waarde.”

Profilering van je vak

Yvonne werkt als coördinator, beleidsadviseur en onderzoeker in de pleegzorg. “Pleegzorg maakt een belangrijk deel uit van mijn werkervaring, maar is ook jarenlang een groot onderdeel geweest van mijn privéleven. De doorontwikkeling van de pleeg- en gezinshuiszorg is dan ook een belangrijke drive in mijn werk. Dankzij de Master Social Work kan ik me hierin beter positioneren. Ik heb geleerd om verbinding te maken tussen verschillende doelgroepen en onderdelen van de organisatie. Zonder de master lukt dit ook, maar dan had ik daar veel meer tijd voor nodig gehad,” concludeert ze.

De versterkte positionering herkent ook Marieke. Zij werkt als beleidsadviseur, ondersteuner voor team pleegzorg en als coördinator bij de werving van nieuwe pleegouders. “Je leert inderdaad makkelijk contacten leggen. In mijn geval zelfs op landelijk niveau. Ik ga makkelijker in gesprek met externe organisaties en sta achter mijn expertise. Zij bellen mij nu!”

Boek: Opgroeien in twee families

In 2021 hebben beide alumni, samen met auteur Gé Haans, een boek uitgebracht: ‘Opgroeien in twee families’. Over het belang van de samenwerking tussen pleegouders en ouders. “Hoe zorg je er voor dat je ook van pleegkinderen onvoorwaardelijk houdt? Wat betekent het voor de pleegouders om ook de ouders van het pleegkind een rol te geven in de opvoeding? Hoe geef je die samenwerking gestalte en welke eisen stelt dit aan de betrokken hulpverlener? In ons boek proberen we antwoord te geven op vragen als deze”, legt Marieke uit.

Is dit boek een indirect effect van de master? “Tijdens de master word je niet alleen gestimuleerd om breed te kijken naar sociaal werk, maar ook om juist heel smal te kijken naar jouw eigen thema. Die focus helpt enorm. Daarnaast heeft de master mij geholpen steviger achter mijn verhaal te staan en het sterker te onderbouwen. Die zelfverzekerdheid is ontzettend waardevol”, vertelt Marieke.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de Master Social Work? Kijk op de website han.nl/msw. Hier kun je ook een brochure aanvragen over de Master.