De rechterlijke wereld kan zijn borst nat maken

Rechterlijke uitspraken zijn in de regel onbegrijpelijk voor veel Nederlanders. Daarom gaan docenten de rechterlijke begrijpelijkheid onderzoeken. Grote kans dat een uitspraak in de toekomst visueel wordt weergegeven. Dat bleek recentelijk tijdens het CvB-bezoek aan de Academie Rechten, een ambitieuze academie die volop in beweging is.

32450 praktijksituatie rechtbank, FEM HBO Rechten

Sociale verschillen verkleinen

Is hier een fout gemaakt? Dat dacht Amber Oomen bij het zien van een uitspraak die volledig uit platte tekst bestaat. Dat moet anders! De docent-onderzoeker Rechten van de HAN gaat onderzoeken waar mensen op vastlopen als ze een rechterlijke uitspraak lezen. Doel van het onderzoek is dergelijke uitspraken begrijpelijker te maken. “Een prachtig voorbeeld van het verkleinen van sociale verschillen”, prees CvB-voorzitter Rob Verhofstad. “Een van de aandachtsgebieden waar we ons als HAN op focussen.”

Wet- en regelgeving visueel maken

Dat begrijpelijke communicatie een brede, maatschappelijke behoefte is, toonde ook HBO-Rechtenstudent Brent Claassen aan. Hij studeert momenteel af op het onderwerp online proctoring, een vorm van digitale toetsafname. De HAN scoort daarbij goed, zo liet hij het CvB weten, want de organisatie voldoet aan de wettelijke vereisten. In zijn presentatie liet hij zien hoe je wet- en regelgeving visueel kunt weergeven en daarmee voor een grotere groep mensen begrijpelijk maakt.

Prijs voor student Skylar

Recent kwam de Academie Rechten positief in het nieuws: eerstejaarstudent Skylar Madlon won de Studentenstrijd 2021 van Rechtbank Gelderland. Skylar vertelde de CvB-leden over het essay ‘De aanvullende werking van mediation’ dat zij hiervoor schreef. Mediation is een aanvulling op de rechtspraak, aldus Skylar. Ook een mediator heeft de taak om wet- en regelgeving begrijpelijk te maken. Mensen stappen vaak meteen naar de rechter omdat ze denken dat dat zo hoort. Maar in veel gevallen is een stap naar de mediator geschikter. Als het aan de Academie Rechten ligt, is een onbegrijpelijk geformuleerde rechterlijke uitspraak binnenkort verleden tijd!

Filmimpressie

Van het CvB-bezoek aan de Academie Rechten is een video gemaakt. Bekijk hem hier!